• Magnhild

Någon som valt att sluta amma tidigt för att det är jobbigt, hur har ni gjort i så fall?

Hej!

Är en desperat mamma till en 3,5 veckors kille. Jag har tyckt att det varit lite jobbigt med amningen hela tiden, det gör ont i vårtan osv. Började med amningsskydd och det blev bättre. Har sedan påskhelgen haft jävelusiskt ont och fick träffa amningshjälpen som finns på vårat sjukhus. Där trodde dom till största sannolikhet att det var svampinfektion i bröstet utefter mina symptom (går tydligen inte att odla fram ett svar).
    Jag fick medicinering som jag har tagit i tre dagar nu och jag känner att det börjar lätta lite.
    Grejen är den att jag på ett sätt vill sluta att amma helt då jag tycker det är så mycket traumatiskt runt amningen. Jag har pratat med BM och hon stödjer mig och har förklarat hur man kan sluta. Dels med tabletter, som dom tycker är ineffektivt, eller helt enkelt "torka ut bröstet" och bara pumpa ut pyttelite för att lätta på trycket. Man kan då få akut värk i upp till 4-5 dagar. För mig låter det oacceptabelt då det är det jag vill bort från.
    Finns det någon som varit i liknande situation och har några tips på hur man kan sluta? Jag orkar inte leva som jag gör nu och det går ut över min son.

//M

• Svar på tråden Någon som valt att sluta amma tidigt för att det är jobbigt, hur har ni gjort i så fall?
  • wobblan

Hej! Jag lät Melle amma 2 gånger om dagen för att på så sätt lätta på trycket och minska mjölken. Sen slutade jag tvärt. Brösten vart hårda nån dag men det försvann jättefort. Mitt tips är väl att amma lite varje dag tills det inte finns så mycket mjölk kvar.. Hoppas det går bra!! /Wobblan

• humran

Hej!

Jag slutade när Elwin var 4 mån,(hade mycket men tunn mjölk) och fick tabletter. Gick jättebra, efter bara någon dag var det mycket mindre mjölk i brösten och fullt hanterligt.

Lycka till!

• Smilie

Ta en tight sportbh och ha på dig den hela tiden då lurar du kroppen att tuttarna är fulla..
    Sen pumpar du ur bara ytterst lite om du måste, men bara för att läta på trycket, kan räcka med att klämma lite med händerna..
    Det fungerade bra på mig och mjölken försvann snabbt..

Svar på tråden Någon som valt att sluta amma tidigt för att det är jobbigt, hur har ni gjort i så fall?