Någon som valt att sluta amma tidigt för att det är jobbigt, hur har ni gjort i så fall?
Hej!
Är en desperat mamma till en 3,5 veckors kille. Jag har tyckt att det varit lite jobbigt med amningen hela tiden, det gör ont i vårtan osv. Började med amningsskydd och det blev bättre. Har sedan påskhelgen haft jävelusiskt ont och fick träffa amningshjälpen som finns på vårat sjukhus. Där trodde dom till största sannolikhet att det var svampinfektion i bröstet utefter mina symptom (går tydligen inte att odla fram ett svar).
Jag fick medicinering som jag har tagit i tre dagar nu och jag känner att det börjar lätta lite.
Grejen är den att jag på ett sätt vill sluta att amma helt då jag tycker det är så mycket traumatiskt runt amningen. Jag har pratat med BM och hon stödjer mig och har förklarat hur man kan sluta. Dels med tabletter, som dom tycker är ineffektivt, eller helt enkelt "torka ut bröstet" och bara pumpa ut pyttelite för att lätta på trycket. Man kan då få akut värk i upp till 4-5 dagar. För mig låter det oacceptabelt då det är det jag vill bort från.
Finns det någon som varit i liknande situation och har några tips på hur man kan sluta? Jag orkar inte leva som jag gör nu och det går ut över min son.
//M