-
-
Svar på tråden Vilka produkter innehåller mkt järn??
-
bla blod mat sedan kan du göra maten i en gjutjärnspanna
-
Puffar på*
-
Kött, blodmat, spenat, messmör. För att hjälpa kroppen ta upp järnet så ska du äta mycket c-vitamin till järnet och undvika kalcium, te och kaffe sammtidigt.
-
testa blutsaft finns på hälsobutiken och coop. Kan on för järnvärdet och man slipper biverkningarna som man kan få vid tabletter,
-
Okej, tack ska ni ha...Men finns det inget som kanske smakar gott oxå frukter eller nåt annat mumsigt
-
mörk choklad...torkad frukt, chashewnötter
-
torkade aprikoser är jättebra och goda
-
Jordgubbar!!!
Förutom det broccoli, spenat, persilja, nöt- och viltkött (fast det är ju skitäckligt att äta välstekt om man är noga med sånt)
-
Jaa Jordgubbar!! det ska jag köpa i massor..*mumma*
-
Sorry, men jordgubbar, spenat och broccoli innehåller inte mer järn än andra frukter och grönsaker, dvs inte särskilt mycket.
Kolla livsmedelsdatabases på www.slv.se -
"Järn finns framför allt i kött, blodpudding, ärtor, fullkornsbröd och gröna grönsaker. Bruna bönor och torkade sojabönor innehåller också rikligt med järn. Det gör även torkade aprikoser, vetekli, mandlar och hasselnötter."
läst på www.infomedica.se/artikel.asp&PreView=
-
Hej!
Jag har ett nytt favoritsnacks som jag måste tipsa om! Det är nyttigt, järnrikt och jättegott, nästan beroendeframkallande :).
Det jag vill tipsa om heter rostade och saltade Sojabönor. De smakar nästan som jordnötter och är ganska stora. De finns att köpa på nästan varenda matvarubutik, men köp märket GO GREEN. De är helt underbara och med tanke på att de är nyttiga kan man äta utan att få dåligt samvete!!!
Kram Lina -
En sak som är bra är att laga mat i är gjutjärnsgryta. Grytan fäller järn i maten vilket ä nyttigt och bra.