• E l l a

Hemmagjord sushi - vad för fisk?

Hade tänkt att prova göra sushi hemma, har kanske inte helt rätt i vad alla bitarna heter men hade i alla fall tänkt göra rullarna med ris och fisk/gurka (???) i. Vad är det för fisk man kan använda - lax? Ska den vara rå eller rökt på något sätt? Är lite skeptiskt till riktig RÅ fisk... Vad kan man mer ha i?

Någon som provat på att göra sushi själv som kan ge tips?

• Svar på tråden Hemmagjord sushi - vad för fisk?
  • Apif la deuxième

Lax, färsk tonfisk och svärdfisk, så använder ju folk räkor och sånt, även sej har jag hört att folk använder. Själv äter jag bara vegetarisk sushi för jag kan inte äta rå fisk.. blä. Men det är så sjukt gott, och mättande trots att det är ganska kalorisnålt.

Huvudsaken är att du ser att fisken är väldigt färsk när du köper den. Köp över disk, eller på torget.

• annca

Lax är enkelt.
    Om du har frysat filéer i frysen är det perfekt. I frysen dör de eventuella bakterierna, och om du skivar den innan den tinat alldeles helt är det lätt att få lagom tunna skivor.

I rullarna kan man ha crabfish-sticks också om man känner sig skeptisk till rå fisk.

• Ziddhartha

Kallrökt lax är ett tips. Scampi eller tigerräkor lika så.
    Skall man ge sig på rå fisk skall man nog va lite försiktig och handla direkt från fiskhandlaren.
    Färsk tonfisk och lax brukar man kunna få tag på.

Jag har även hittat fryst fisk i "thai"-affärer, men inte vågat mig på det än.

• E l l a

Tror ni man kan använda typ kallkökt lax? Kan verkligen inte med råa grejer, även om det är sushi, känns bättre rent psykiskt om det står något före som kallrökt även om det är ganska rått det med...

• AnnaKarin79

har gjort det några gånger, men bara med lax. som de andra säger viktigt med färsk lax och att den varit fryst så att alla bakterier dött.
    men det är klart, man kan göra med rökt lax oxå om man vill det! lycka till!

• E l l a

Okej, det blir nog med kallrökt lax och crabsticks, tyvärr är jag inte så modig att jag provar rå fisk...

• Apif la deuxième

(men vegetarisk är nog godast iallafall )

• Muckarn

Ett bra tips är att gå till fisk affären och tjöta med personalen
    vet att rödspätta, makrill, sej funkar =) exprimentera våga
    sushi är super gott nyttigt till tusen =)

• E l l a

Aptif - vad har man i vegetarisk, har nog bara sett med gurka...

Tackar förresten för alla tips!

• AnnaKarin79

gör sådana california rools med avakado, crabsticks och gurka (tror att det är de tre sakerna) om du gillar det! mums.. tycker jag iallafall..

• Fragglerock

Varmrökt lax är skitgott på faktiskt! *förvånad själv* :-O

• Apif la deuxième

i vegetarisk kan man ha gurka, avocado, morot, omelett, tofu, svamp och omogen papaya till exempel.. Jättegott

• Linn79

Om du inte är så sugen på rå fisk så måste du ju inte ha det, det är ju inte fisken som är huvudgrejen. Om du vill ha fisk så använd t.ex lax eller tonfisk som varit fryst. Jag brukar köpa frysta laxpaket med fyra fileér i. Då kan man tina några paket åt gången istället för att köpa en för stor bit. Jag tror inte det blir gott med rökt fisk.

Jag brukar göra rullar med gurka, crabsticks, morot, avokado, kräftstjärtar och omelett. Jag delar upp det i rullarna tex: gurka,crabstick och avokado eller gurka, morot och omelett.

Jag köper grötris i stället för dyrt sushiris.

Nu blev jag ju sugen på sushi....Glad

Svar på tråden Hemmagjord sushi - vad för fisk?