• Mimer

Sammandragningar på natten, är det normalt?

hej
    Jag undrar om det är normalt att man får sammandragningar särskilt på kvällen/natten/morgonen...? Speciellt när jag ligger på rygg eller håller på o vänder mig ofta i sängen, då blir livmodern hård och toppig, gör inte ont mer än att det stramar väldeliga.
    Jag har sammandragningar under dagen oxå, men inte lika mkt tror jag.

Nån som kan hjälpa mig med denna fundering???

• Svar på tråden Sammandragningar på natten, är det normalt?
  • Marla

Hej,

Jag har haft mkt sammandragningar sedan v.18....väldigt mkt på natten oxå. Så fort jag vänder eller vrider mig, ligger på rygg eller vaknar med full blåsa är livmodern stenhård. Gör aldrig ont. Har varit på flera kontroller och det har bedömts som normala sammandragningar, dvs livmoderns sätt att träna upp sig inför förlossning. Ingen påverkan alls på livmodertappen. Är nu i v. 30, har ngt färre smdr men känner av dem då och då under dagen och ofta under natten. Ryggläge är känd position för utlösande av smdr.

• Mimer

Tusen tack för det utförliga svaret Det känns alltid lugnast att få reda på fakta...och att flera känner samma sak, intressant att ryggläge anses vara utlösande position för smdr.

• Mia o Simon

oh ja. Här sovs det inte mycket precis, på nätterna alltså. Har sammandragningar som ibland gör riktigt ont nu, som molande mensvärk. Inatt var jag uppe mellan ca 02-05. Sen är maggen så stor nu att det är svårt att hitta nån bekväm ställning. Har oxå mest smdr när jag ligger på rygg. Är helt slut på dagarna och måste lägga mig en stund mitt på dan. mvh Mia m bf 30/9

Svar på tråden Sammandragningar på natten, är det normalt?