• MEJG

Farligt med massage om man är gravid ???

Jag har läst/hört att det är farligt att bli masserad när man är gravid. Speciellt ryggslutet ska vara farligt.
    När, var och hur undrar jag?

Min rygg är ond och jag skulle verkligen vilja lägga mig i en massagestol som knölar på hela ryggen men vågar jag det eller kan det skada bebisen på något sätt?

Tacksam för svar så jag vet om jag ska sluta nojja mig

• Svar på tråden Farligt med massage om man är gravid ???
  • Lotlas

Jag har hört att man ska undvika massage under de tre första månaderna och under de tre sista, men jag har inget vetenskapligt belägg för det alls! Kunde vara intressant att veta, så jag hoppas att någon annan vet!

• Lotlas

Jag har hört att man ska undvika massage under de tre första månaderna och under de tre sista, men jag har inget vetenskapligt belägg för det alls! Kunde vara intressant att veta, så jag hoppas att någon annan vet!

• Lacken

Många massörer vägrar massera en gravid då det kan stimulera kroppen (till värkar?). Var på spa med ett tjejgäng och de ville inte massera den gravida tjejen.

• Falun

Nog kan man massera en gravid (jag är massör) men man ska undvika tryck mot länden,och sen ska du försöka att ligga bekvämt...

• Gisse the one and only

Jag kunde inte ligga ner när jag var höggravid och skulle få massage, så jag att upp i en stol och fick massage i nacke och axlar.

Jag tuppade av

Och min kropp är mycket van vid massage.

Kram Gisse

• ALM

Falun - har det inte något med slagprodukterna också som kommer igång vid massage. Har hört att de inte är så bra att ha i kroppen när du är gravid och kanske dricker för lite för att hjälpa till och få ut det. Är vad jag hört bara, så nu när här är en massör passar jag på att fråga

• Sallisen

Min massör ville inte massera mig i början av min graviditet. Hon visste att jag hade haft svårt att bli gravid och om jag nu minns rätt så sa hon att det fanns en viss risk för att fostret skulle stötas bort. OBS! Jag kan minnas fel, det är några år sen...

Tänker bara på att massage överlag rensar slaggprodukter ur kroppen, kanske kan det på något sätt påverka även fostret?

• Elfan

De massörer jag varit i kontakt med har varit mycket försiktiga med att massera gravida framförallt ryggslutet. Detta eftersom man inte vet om/hur massagen kan påverka - det görs ju inga studier på gravida.

Jag fick massage när jag var i 9:e veckan (axlar/nacke) och det var jätteskönt under tiden men efteråt mådde jag pyton i flera timmar: illamående, yrsel osv. Kanske har det med att cirkulationen i kroppen dras i gång som nån nämnde ovan?

• zebran i Stilla havet

Mja, det finns ju specialmassage for gravida som kan vara jattebra mot onda ryggar och sadant. I alla fall sa har jag en kompis som jobbar med thai-massage och erbjuder en speciell service for gravida. Fast man maste ju veta vad man pysslar med, saklart.

• Majsan

Jag var på massage när jag hade någon månad kvar till BF. Massören var gift med en av läkarna på kliniken jag gick på mödravård hos och hon hade ett rum på kliniken där hon masserade. Det borde alltså vara ok. Jag tyckte det var svårt att slappna av under massagen eftersom det var svårt att ligga bekvämt och efteråt kände jag mig helt slut och hade ont i huvudet någon dag. Har också hört att man inte ska bli masserad de 3 första månaderna.

• Yonez

De 12 första vekorna sägs det att det inte är så bra och sen kanske alldeles mot slutet på graviditeten. Där emellan säger min massör att det bara är bra. Fick massage förra veckan och guuuuud va skönt det var!

• Pysselgalningen

Jag har fått massage under mina 3 första månader av min sambo. Jag har då inte fått några problem utan snarare så att jag har problem om jag inte får massage.

OK om man är någon form av "riskgraviditet" och kanske har haft det svårt att bli gravid, då kan jag förstå att man kan vara lite orolig.

Men jag tror att det är mycket skrock i det hela, tänk på hur lång den där j**la listan man får hos BM på vad man inte får äta och göra börjar bli.

• Blomman80

Här kommer en till massör som vill tillägga att era biverkningar som ni beskriver att ni fått efter en massage (typ huvudvärk, illamående osv) får många människor av massage vare sig de är gravida eller inte. Det är därför att mycket sätts i gång i kroppen efter en massage.
    Som massör är jag försiktigare än vanligt vid massage av gravida, men skulle nog inte undvika att massera bara för att personen är gravid. Däremot skulle jag inte ta i som på en vanlig massage. Så länge det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är farligt så tror jag på att beröring är bra i alla tillstånd!

• Tusenskönan

Axelssons SPA har speciellt massagebänkar! Det är lixom hål för magen å urgröpningar för stora bröst!
    Det var superskönt att bara få ligga på mage!!! Sen fick jag ca 20 min SPA-massage med en olja som inte innehåller (starka?) ämnen... Hon masserade inte den nedre delen av ryggen, bara axlarna och skulderbladen och ut på armarna. SUPERSKÖNT!!!
    Jag var i v.33 när jag gick dit.

Sen fick jag även ca 30 min fotbehandling som var helt underbar oxå!

Å min Bebbe verkar må finfint i alla fall!

• Sandys

Var hos en massör runt v 30 och frågade just om detta. Hon menade att det inte finns något som säger att det skulle skada eller sätta igång förlossningen.
    Hon hade själv varit inkallad vid förlossningar då hon förr arbetade på sjukhus för att massera blivande mammor men det snabbade inte på någonting utan underlättade bara den blivande mammans smärta.
    Jag blev masserad i samma veva, jag låg på sidan och fick massage längs med hela ryggen och nacken. Sen vände jag på mig och fick massage på andra sidan.
    Jag är nu i v 25-26 och ännu har det inte hänt något och jag ångrar inte den massagen för hon var jätteduktig och massage var precis vad jag behövde!!

• LinaEje

jag fick beskedet att man inte skulle massera när man var gravid för massagen utlöser endofiner(tror att det stavas så här) och de kan sätta igång förlossningen

• Sandys

Jag menar att jag är i v 35-36 nu och inget annat... Hade varit lite trist att gå bakåt =)

• spacebeare

hejsan
    en liten fråga till massörerna
    jag fick grönjävligt ont i ryggen ca en månad efter att jag slutade äta ppiller(har ett läkt diskbråck som spökar). Nu har det gått 2½ månad jag har blivit gravid och det släpper inte!! Tjejen vi får företagsmassage av trodde att det skulle släppa när det hände(visste inte att jag var gravid sist vi fick massage) men jag är fortfarande som en enda stor ONT speciellt höger sida!
    ordinationer?

• Geggamoja

jag såg på programmet babyboom för någon säsong sen att vissa massörer gjort ett speciellt massageprogram som passar gravida..

Svar på tråden Farligt med massage om man är gravid ???