• fefferonin

kan man överanvända vetekudde ???

tycker det är så skönt att lägga en värmekudde på magen, särskilt på morgonen eftersom jag tycker att det får igång magen. Men nu på sistone har jag fått lixom fläckar på magen, som inte vill försvinna, är det blodådror som skadats eller??detgör inte ont eller nåt, men d e ju inte så snyggt. nån som har nån gissning om vad d kan va så e ni välkomna...

• Svar på tråden kan man överanvända vetekudde ???
  • Tussilagoflickan

Här har du en till vetekuddevän....jag har fått samma "fläckar" men på benen eftersom jag använder den mycket där. Jag har märkt att "fläckarna" försvinner med tiden, men för mig tar det flera veckor innan det försvinner helt.

Så om man vill kunna visa upp sig på stranden till sommaren utan en massa konstiga fläckar bör man sluta använda kudden flitigt vid denna tid....det har jag gjort iaf!

• MansonDust

Vad é det för fläckar ?

• miss kitty

här är en till med flammiga lår...
    tror dock inte det är farligt.

• miss kitty

MansonDust: du kanske har sett när man bastar att man kan få som flammiga rödvita fläckar... typ såna har jag fått av att jag ofta har vetekudden i knät...
    men jag tror som tussilagoflicka att jag tycker mig se att de försvinner efter ett par dar

• bambigirl

Ni kanske skulle värma dem lite mindre? Själv brassar jag på som bara den, men har den bara med mig i sängen och när den är som hetast ligger jag inte så nära. Däremot har kudden blivit bränd i tyget

• miss kitty

bambigirl: ja jag brassar också på som bara den, så min är också bränd i tyget, men jag är likadan när jag duschar - kokhett ska det va!!

• fefferonin

ja jag får väl försöka minska på användningen, eller värmen. Men vet ni varför man får sådana fläckar, vad är det för något??

• Vickan I

Vill bara säga att min påse hamnade snett i micron så att plattan ej kunde rotera. Den blev liggande mot kanten. När jag kom ut från badrummet luktade det bränt. Precis när jag slet ut påsen flammade det upp en liten låga, skrämselhicka... Fick hälla vatten på den och kasta, hade bränts hål i tyget. Så passa den...vad hade hänt om jag upptäckt det några sekunder senare....hua.

• fefferonin

precis samma sak har hänt mig med.. en gång luktade det jättemycket men jag såg inget, så när jag låg och värmde mig med den började det ryka , då brann det lite inne i den.. man får passa sig..

• dison

Är det inte brännskada på huden för att kudden varit för varm? Detta är ett känt problem inom vården, då man ett tag använde vetekuddar för att det skulle bli lättare att hitta en blodåder att sticka i, men om kudden låg för länge och/eller var för varm så fick patienten en brännskada. Sedan har jag hört ett tips om att ställa in ett glas vatten samtidigt i mikron när man värmer kudden.

• bambigirl

dison: det tipset har jag oxå hört men tycker det låter farligt att micra vatten i 4 minuter?

• dison

bambigirl: fast är det en vetekudde inne samtidigt så blir väl inte vattnet så varmt. Ju mer man använder vetekudden desto torrare blir vetet inuti och det är därför man ska ställa in vatten bredvid vid uppvärmningen, av det jag har läst. Men jag är ingen expert, har bara använt min några gånger och då inte ställt in vatten bredvid. Ett tips jag fått från en kompis som är barnmorska är att värma en blöt handduk och lägga i en plastpåse och trä ett örngott runt, lite lågbudgetvariant som används på många BB.

• Starkast

Hej!
    Om man brassar på, visst kan man överanvända! Jag har blivit varnad eftersom jag brassar på för hårt. (nu tänker jag inte på fläckar)

Om man har en smärta/obehag/problem i området, vilket oftast är anledningen till att man använder den. Kan man rubba kroppens smärtsignalsystem/nerverna om man värmer för hårt. (Man ska lindra, inte "överrösta"). Det gör att man senare kan börja känna en smärta som egentligen inte finns. Smärta är en upplevelse. Den "finns inte", utan signalerna skickas till hjärnan som signalerar smärta. Det är i hjärnan vi känner det onda alltså. Och om man då överhettar systemet kan man få väldiga problem som är svåra att komma till rätta med. Kroppen minns. Vi har även ett smärtminne.

Jag vet detta, men har svårt att ta till mig faktan. Jag fortsätter brassa på och överrösta min buksmärta. Gör samma med TENSen. Men det har kroppen sagt ifrån med klåda och utslag. Frågar mig själv vilket som är bäst/sämst. brassa på och risker nya problem, eller proppa i mig starka smärtstillande som också skadar. Pest eller kolera lixom....

Ha det bra alla "värmeberoende"

Svar på tråden kan man överanvända vetekudde ???