Hej!
Om man brassar på, visst kan man överanvända! Jag har blivit varnad eftersom jag brassar på för hårt. (nu tänker jag inte på fläckar)
Om man har en smärta/obehag/problem i området, vilket oftast är anledningen till att man använder den. Kan man rubba kroppens smärtsignalsystem/nerverna om man värmer för hårt. (Man ska lindra, inte "överrösta"). Det gör att man senare kan börja känna en smärta som egentligen inte finns. Smärta är en upplevelse. Den "finns inte", utan signalerna skickas till hjärnan som signalerar smärta. Det är i hjärnan vi känner det onda alltså. Och om man då överhettar systemet kan man få väldiga problem som är svåra att komma till rätta med. Kroppen minns. Vi har även ett smärtminne.
Jag vet detta, men har svårt att ta till mig faktan. Jag fortsätter brassa på och överrösta min buksmärta. Gör samma med TENSen. Men det har kroppen sagt ifrån med klåda och utslag. Frågar mig själv vilket som är bäst/sämst. brassa på och risker nya problem, eller proppa i mig starka smärtstillande som också skadar. Pest eller kolera lixom....
Ha det bra alla "värmeberoende"