• nelly 1

Tårta med mocakräm o hallongrädde??? recept någon ??

Har sett ett recept på en tårta med Chokladmousse eller moccakräm OCH hallongrädde men kan inte hitta receptet nu när jag behöver det...
    Nån vänlig själ som kan hjälpa mig??

• Svar på tråden Tårta med mocakräm o hallongrädde??? recept någon ??
  • nelly 1

hahah ja så nu har jag lurat på min syrra att göra den men nu hittar jag ju den inte

• Sofne

Det lät väldigt gott, det receptet skulle jag gärna vilja ha! När jag googlade på choklad och hallon hittade jag detta.. www.arla.se/Default____17653.aspx
    Inte helt fel det heller tror jag, men inte det rätta receptet. Leta på!

• jessica6

Gå in på "Vi sombakar tårtor"-tråden....det är nog där du hittat receptet. En tjej där som går under  namnet JFL har en massa supergoda recept i sin blogg.
    Kika in och surfa runt lite, men dock en varning....det är beroendeframkallande, hihi

• cirkel

Den här kanske? Hittade den i ovan nämda blogg:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b4386.html

Stor tårta i vårens färger
    av JFL @ 22:43
    Tårta i vårens färger
    ca 25 bitar
    Ugnstemperatur 250º

Ingredienser
    Botten 1 - sockerkaksbotten, 2 st:
    3 ägg
    1½ dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 msk vatten

Botten 2 - med marängtäcke, 2 st:
    75 g margarin eller smör
    1 dl socker
    4 äggulor
    1½ dl vetemjöl
    1½ tsk bakpulver
    3 msk mjölk

Marängtäcke till botten 2, 2 st:
    4 äggvitor
    2 dl socker
    ca ½ dl pistaschmandel (ca 35 g) eller mandelspån

Fyllning 1 - chokladmousse:
    250 g mörk blockchoklad
    5 ägg
    3 msk kaffe, bryggt kallt
    3 dl vispgrädde eller mellangrädde

Fyllning 2 - hallongrädde:
    ca 200 g hallon (ca 4 dl)
    2 dl vispgrädde
    ½ dl strösocker

Fyllning 3 - aprikosgrädde:
    ca 150 g torkade aprikoser
    1½ dl vatten
    ½ dl strösocker
    1½ dl vispgrädde
    Tillagning

Botten 1 - sockerkaksbotten: Gör 2 bottnar, en i taget. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det försiktigt tillsammans med vattnet. Täck en plåt med bakplåtspapper. Bred ut smeten jämnt över papperet. Grädda i mitten av ugnen, 250ºC, ca 5 min.

Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på bakplåts- eller smörgåspapper. Drag av papperet som kakan gräddats på. Låt kakan kallna plant och övertäckt.

Botten 2 - med marängtäcke: Gör 2 bottnar, en i taget. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Dela äggen i gulor och vitor. Rör ner en gula i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det försiktigt tillsammans med mjölken.

Marängtäcket till botten 2: Vispa vitorna med hälften av sockret till fast skum. Vänd ner resten av sockret. Hacka mandeln. Täck en långpanna med bakplåtsduk eller -papper. Bred ut sockerkakssmeten på duken eller papperet, bred marängsmeten ovanpå. Strö över mandeln. Grädda i nedre delen av ugnen, 150º, 25-30 min.

Lyft kakan ur långpannan och låt den svalna. Lossa kakan med t ex en pannkaksspade och låt den sedan kallna på duken eller papperet.

Fyllning 1 - chokladmoussen: Smält blockchokladen, t ex i en skål över en kastrull med hett vatten eller i mikrovågsugn. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda chokladen med en gula i taget, sedan med kaffet.

Vispa vitorna, använd absolut fettfri bunke och visp, till fast skum och vänd ner det i smeten. Vispa grädden. Rör ner den till sist och blanda väl.

Fyllning 2 - hallongrädden: Låt frysta hallon tina något. Vispa grädde och socker till löst skum. Blanda i hallonen och vispa till ett fast skum.

Fyllning 3 - aprikosgrädden: Koka aprikoserna med vattnet ca 20 min. Låt dem kallna. Mixa dem till mos. Vispa grädde och socker till ett löst skum.

• nelly 1

Jo jag hade oxå hittat den men förstod inte riktigt receptet och fick aldrig något svar men tårtan skulle vara till idag så det fick bli en annan

Svar på tråden Tårta med mocakräm o hallongrädde??? recept någon ??