• thisismylife0

Ford mondeo kombi som familjebil?

Nu behöver jag råd ang köp av familjebil. Det vi är lite osäkra på är hur bra en Ford Mondeo kombi är som familjebil. Vi har två hundar och ska ha plats med barnvagn. Nån som har några råd och tips att ge angående denna bil? Har hittat en jättefin -98 för 60 000:-. Sambon är mer tveksam än vad jag är för han tycker att lastutrymmet ser för litet ut. HAn vill köpa en volvo 855 men vi har hittills inte hittat nån som inte gått mer än 25 tusen mil för lika mycket pengar. Tips på andra bra familjebilar so an kan hitta lite billigare begagnat mottages tacksamt.

• Svar på tråden Ford mondeo kombi som familjebil?
  • uniMog

Vi har en mondeo (iof lite nyare men det ska väl inte spela någon roll) och det är absolut inget litet lastutrymme.

Vi får utan problem plats med barnvagn (den går in på längden) och hund (iof liten hehe men han har gott om plats).

Dessutom är den väldigt bekväm Nackdelen med Volvo är ju just att de gått väldigt långt.

• uniMog

Här är lite fakta om lastytrymmet:

Ford mondeo:
    Lastkapacitet (mm)
    Max lasthöjd 851
    Max bredd mellan hjulhus 1141
    Lastytans längd till baksätets rygg 1140
    Lastytans längd till framstolarnas ryggar 1982

Lastvolym (liter)?
    Med 5 sittplatser 540
    Med 2 sittplatser (till taket) 1700

Volvo V70 (hittar inga mått på 855)
    Lastutrymmets längd (med nedfällt baksäte): 185 cm.
    Lastutrymmets längd (med uppfällt baksäte): 109 cm.
    Lastutrymmets bredd (mellan hjulhusen): 113 cm.
    Lastutrymmets höjd (i dörröppningen): 77 cm.
    Lastutrymmets höjd (maximal inuti): 81 cm.

Så så liten är den inte

• thisismylife0

Tack för hjälpen, vad skulle man gjort utan alla hjälpsamma männsikor...Får diskutera igenom det här med sambon. Tror att han igentligen inte villl ha den men att han hittar på sina egna små förklaringar till att inte köpa den. Jag gillar den jättemycket. Vi får se hur det går.

• solen13

Hej!
    Vi har också köpt en Mondeo kombi -01, men där är jätte mycket bagage utrymme. Volvo vet jag inte men min pappa har köpt en nyare volvo kombi och vi har större bagage än honom, fast det var nog en v70.

• Amander

Vi har en ford Mondeo kombi -01 å vi rymmer två gråhundar, en barnvagn å 4-5 väskor i bagaget. Givetvis packar vi ju lite i vagnen, men ändå. Förr hade vi en -98 mondeo, men vi bytte till den här för den var tio cm större i baksätet...inte illa! Så vi ryms galant, vi har två barnstolar i baksätet utan problem åxå! Personligen tycker jag om den!

• Eminor

Vi har just köpt en Ford Mondeo kombi från -96, o den är jättestor. Hittills är vi mycket nöjda o allt får plats.

• Moja

Vi har en Ford Mondeo -96. Inga problem med lastutrymmet men vi är hjärtligt less på den! Den har den fula vanan att lägga av i korsningar o rondeller etc. Det går alltid att starta igen men det är hemskt irriterande speciellt som ingen bilverkstad hittar något fel på den.

En liten varning bara...

• Vanna

Hej!

Har en Ford Mondeo kombi -98. Vi är väldigt nöjda med den, den fungerar bra och är väldigt bekväm. Lastutrymmet är stort, men vi delar ändå vår vagn så att chassi och överdel står bredvid varandra eftersom det blir aningen trångt på höjden (har en Emmaljunga duo kombi), men vi upplever inte det som jobbigt, vi får ändå plats med mer än vagnen i lastutrymmet. Barnstolen har gott om plats i baksätet.

• Linda1976

Mitt tips är en BMW 52o och uppåt från 96 och framåt. Eller varför inte en Peugot 307. Eller Audi A4/A6.

Svar på tråden Ford mondeo kombi som familjebil?