• Granarna

Söker andra mammor med migrän

Jag undrar om det finns andra mammor därute som också lider av migrän ibland. Det kunde vara skoj att få kontakt med nån likasinnad som förstår vad man pratar om och kanske utbyta lite tips och erfarenheter

Jag har migrän minst en gång i månaden och tycker såklart att det är pest! Det blir ju lite extra jobbigt när man är mamma-ledig och inte kan lägga sig och sova närsomhelst...

• Svar på tråden Söker andra mammor med migrän
  • Zemiramis

Här är en till som får migrän av och till. Har inte så regelbundet som du, det verkar urjobbigt. Jag drabbas oftast på våren eftersom jag är så ljuskänslig. Så för mig är det solglasögon på så fort våren börjar närma sig... Får du migrän i samband med mens eller är det nå't annat som triggar?

• Granarna

Jag får i princip alltid migrän i samband med mens, antingen före eller efter vilket känns lite konstigt...
    Om jag hoppar över måltider eller svullar godis kan det också komma, så det hör väl ihop med blodsockret.

Vårsolen kan vara riktigt jobbig! Jag har märkt att jag blir lite sämre då, så jag ska nog se till att shoppa ett par snygga dyra inför vårpromenaderna

• Italosvedesi

Jag har också migrän, vilket jag faktiskt fick efter min andra graviditet. Innan har jag i många år haft återkommande huvudvärk men inte att likna vid migränen.
    Min kommer också relativt ofta och verkar tyvärr bli värre och värre. Det verkar som fler saker triggar igång migränen nu och att anfallen blir kraftigare.
    Vad har ni för medicin?
    Jag har tidigare testat Zomig men blev väldigt dålig av medicinen och har bytt till Maxalt. Den funkar oftast ok men ibland blir jag däckad av medicinen. Även Treo Comp kan hjälpa men ibland hjälper nästan ingenting...

• mamanorrland

fick migrän efter jag fick mitt första barn. Inte kul alls, var då oxå ensamstående. Kom lite smygande med lite huvudvärk slutade alltid med att man låg mörkt, kräktes å tålde inte ett enda ljud.
    har ätit imigran *visst heter dem så?* men jag blir så konstig efteråt, hur seg som helst.
    har migrän minst 1ggr/månaden

• lcg

Här är en till med migrän, har det 2-4 gånger i månaden ungefär.
    Jag äter imigran medicin. Är oxå väldigt känslig för solen och måste ha solbrillor. Äter jag inte ordentligt kommer huvudvärken som ett brev på posten...........

• mamanorrland

icg; blir du inte konstig i kroppen efteråt då du ätit imigran?

• Fjuppen

Halloj!
    Jag har också migrän. Har haft det i många år, sedan jag var liten. Får det ganska ofta. Speciellt när jag är stressad och grubblar. Tar inte medicin så ofta eftersom jag inte tycker det hjälper. Den senaste jag testat är Maxalt o den var ok. Har även köpt den nya receptfria migränmedicinen Eeze som jag provat en gång. Då tog det ca 2 timmar innan jag började må bra.
    Lite jobbigt med migrän nu när man har en litet att ta hand om...
    /// Fjuppen

• Granarna

Va trist att ni fått migrän efter graviditet! Man undrar ju hur kroppen funkar... Jag har haft migrän i minst 10 år, så jag är ju ganska van.
    Under graviditeten så klarade jag mig ganska bra, hade mest aura-grejer så att jag inte kunde se nåt. Men det gick över när jag vilat/sovit. Typ 4 månader efter förlossningen så var det dags med den "vanliga" migränen igen

Jag har testat flera olika mediciner. Zomig nässprej funkar nog bäst. Maxaltpiller tar bort värken, men jag mår konstigt. Imigranpillren tror jag inte hjälper alls.

Har nån provat Eez(?) som görs reklam om på tv?

• Granarna

mamanorrland: Har du inte fått prova nåt annat än imigran?

• lcg

mamanorrland

Nej, jag har inte provat nåt annan än imigran.
    Jo jag blir "konstig" i kroppen.

• destino

Hej!
    Har sån där aura migrän ca 3-4 ggr i månaden och efteråt så mår jag konstig i två dagar så det är mycket.
    Har provat alla medicin men till slut så tror jag att bäst passar Naproxen, som jag fick för min Fibriomyalgi.
    Äter jag stekt, kryddad mat så får jag migrän på en gång och dessutom så spyr jag.

Detta styr hella min vardag, då jag börjar bli nästan rädd att gå ut själv med dottern.
    Har tid hos sjukgimnast, ev akupunktur så vi får se om det hjälper något.
    Är för tillfälle arbetslös men undrar hur det skall gå då jag börjar jobba????

• Granarna

Icg: Om du har så mycket migrän, har du inte fått prova betablockerare? Jag åt inderal(?) ett år och fick då mycket mindre migrän. Min läkare har sagt att det nu finns bättre betablockerare, men jag har inte migrän så ofta nu att jag vill ta medicin varje dag.

• 4småtroll

Här är en till med migrän.
    Har haft det sen jag var i 8 års åldern (är betydligt äldre än så idag Under graviditeter och amning är det lugnare, inte migrän så ofta. Men normalt så har jag migrän vid både ÄL och mens och sen en kort cykel, så på 23 dagar ungefär hinner jag med åtminstone 3-4 migrändagar.

Har Zomig men mår så konstigt av dem.... Nu ammar jag och kan inte ta såna tabletter alls, måste ha ett amingsuppehåll på 12 timmar och det går ju inte när jag helammar.
    Ibland kan kombinationen 2 treo + 1 alvedon lindra den värsta toppen något. Är ensam med 4 barn så det blir lite småjobbigt ibland.

Ingen som testat Eeze??

• tmg

Jeg har også migrene, med aura og hodepine og oppkast på slutten.Skjelver som et aspelau mens det står på, og jeg er skikkelig dårlig..Dette er pyton, men heldigvis har jeg det ikke så ofte lengre,,,,,en gang pr.mnd MAX.Før hadde jeg det mye oftere.Jeg har prøvd mange medisiner, imigran gjorde alt mye verre for meg.Det jeg synes hjelper best, er 2 ibux i aurafasen, da virker annfallet roe seg og da er det ikke alltid jeg kaster opp heller,,,,Huff, det er forferdelig når det står på Og jeg er alltid uvell en dag eller 2 etter anfallet....

• Pysse

Jag måste bara säga att jag har provat Eaze - och det hjälper på min migrän.
    Jag blev helt lycklig över att nu behöver jag inte oroa mig för att recepten skall bli för gamla och att jag inte skall få tid till doktorn när medicinen börjar ta slut. Nu finns den receptfritt på apoteket. Den är gräsligt dyr bara - men det är det helt klart värt.

• Granarna

Pysse, och andra som provat Eeza, hade ni svår migrän eller bara ibland? Kan ni jämföra med andra piller kanske? Har den restriktioner på amning och graviditet?

• Pysse

Svår och svår - när jag väl får migrän så blir jag helt utslagen -men jag får det bara om vissa faktorer har inträffa:
    om jag skall ha mens, om jag har druckit rött vin av in viss sort, om jag har stressat mycket eller om jag har ätit ett visst färgämne(som finns i t.ex. jordgubbssylt, glass etc). Någon gång har jag varit så sjuk att jag har fått gå till akuten. Har provat allt-och visst hjälper det med starka värktabletter - men det flimrar fortfarande för ögonen och jag mår illa. Imigran mådde jag ännu sämre av och tog dem alltid när det var för sent.
    Men Eaze vet jag hjälper och bara den vetskapen gör att jag får mycket mindre migrän.
    Angående restriktioner - ring apoteketsupplysning och fråga-de svara alltid jättebra.

• Granarna

Pysse, det låter som att du har en del erfarenhet. Jag ska nog köpa ett paket att ha hemma, för de var ju inte tokdyra.

Jag kollade upp på apotekets hemsida och det stod att man kunde få svårt att bli gravid om man åt Eeze. Man skulle INTE ta den vid graviditet och amning.

Svar på tråden Söker andra mammor med migrän