Inget anställningsavtal - vad kan arbetsgivaren göra ?
Min sambo har inte skrivit under ett anställningsavtal när han började i februari eftersom han inte gick med på lönen.
Sen fick han den lönen han ville ha men inget papper har skrivits.
För drygt 1 månad sedan så krockade min sambo med jobb bilen och ställde då upp med våran egna privata Volvo.
Han har nu kört den i 3 veckor och sedan började bromsklossarna att ta slut. Då fick han köra en annan under denna vecka som varit.
Nu är saken den att den bilen han haft denna vecka behövdes till en annan kille som kom tillbaka från semestern.
Min sambo har inte hört ett ljud av sin chef..han måste ju ha en bil i jobbet.
Han får tillslut tag på han ikväll och hans chef säger då att han kan ta hans bil..men att vi måste åka och hämta den i Sollentuna ( ca 20 min bilväg)
med våran bil!! Fast bromsklossarna är slut.
Vi hade tänkt gå på bio ikväll..men det gick i stöpet pga detta.
Nu är det så att min sambo fått ett nytt jobb där han får börja när han vill, men hans nuvarande chef säger att han inte får gå tills han hittat en ersättare. Hans chef säger att han inte kan gå förräns han hittat en ersättare, hittar han en innan uppsägningsmånaden är slut kan han gå tidigare.
Men eftersom min sambo inte skrivit på nåt papper på att han är anställd och nu efter provanställningen fast anställd, kan inte han dra direkt?
Finns ju inget bindande papper, mer än lönespec men där framgår ju inte vad som avtalats.
Min sambo fick i somras full semester ersättning ( full lön) trots att han inte jobbat in dessa 4 veckor. Kan arbetsgivaren kräva tillbaka dessa pengar?
Den semester lönen fick han för att hans chef tyckte han ställt upp så mycket och jobbat över på kvällar så han kompenserade då min sambo med detta.
Alltså mina frågor är.
1. Eftersom inget avtal finns, kan han gå direkt ?
2. Kan chefen kräva tillbaka utbetalade pengar?
3. Finns det något som kan hindra min sambo från att gå tidigare ?
Tacksam för svar