• Kardemumman

Han sliter av sig mössan HELA tiden

Min 10-månaders vill inte ha vare sig mössa eller vantar på sig. Vantar kan jag tycka är ok nu när det blrjar bli vår och han är oftast varm om händerna ändå. Men mössan måste han ju ha! Försöker avleda honom, locka med någon kul grej, ge ett kex osv. Han kan "glömma sig" en stund men kommer sedan på att mössan siter på och börjar genast slita i den.

Vad kan man göra? Limma fast den på skallen??

• Svar på tråden Han sliter av sig mössan HELA tiden
  • LiVM

Hihi
    Ja nog funkar lim alltid
    Nja du någe råd vette tusan om jag har,,testat mössor som man snyter under hakan??? Nä det förstås det sliter han väl av sig lika lätt som en vanlig mösse,,,knivigt det där!
    Tur det börjar bli vår då så han inte frysre om små öronen!!

Lycka till med mössmysteriumet!

• lycklig adoptivmamman

Jag tog en halsduk, sydde ihop ena sidan, mitt på halsduken så att det skapades en triangelficka och då kan man sätta fast den på huvudet snurra den runt halsen och knyta den bakom huvudet. Mössa och halsduk i ett. Och även om den åker av så skyddar den för den sitter fortfarande kvar runt hallsen. Det var det ända sättet att få min dotters kala huvud täckt i vintras. Vilket ståhej det var. Höra av dig om du inte fattade hur jag menade, lite svårt att förklara på text. Lycka till. P.s. Huvjackor gillar hon nu så kanske ett tips till eller?

• anna68

Men varför är det så viktigt för dig att han har mössa på?? Det är ju slutet på april!! Har du själv mössa på? Förmodligen inte, så varför måste sonen ha det? Han tar såklart av den för att han är varm.

• Kristin24

Köp en mössa som går att knyta eller har kardborreband...elsa drog också av sig mössan förr, så då skaffade vi öronlappsmössa och vips så var det problemet löst. Om han har mkt hår på huvudet så är det ju inga problem nu (beroende på var ni bor), men annars vill man ju gärna ha mössa på dem.

• betti

Ella brukar också dra av sig mössan nu, men det är nog för att hon blir för varm...
    Så länge det inte blåser låter jag den vara av!

PS. Du kanske kan prova med en keps eller nåt sånt nu när det börjar bli varmare..?

• Bebisens mamma

Det är såhär för de flesta under perioder. Sätt på mössan gång på gång och gör det milt och försiktigt och "muta" samtidigt. Köp mössa som du kan knyta under hakan!

• Bebisens mamma

Det är på tok för tidigt med keps, vill jag bara varna för. Mössa är det som gäller oavsett om solen skiner eller om det inte blåser!*morrar*

• betti

Tja, det beror väl på var man bor och hur varmt det är skulle jag säga.

• Lindas1

Gillar Bettis inlägg!!!

• anna68

Bebisens mamma: Du måste förklara för en som ställer sig helt frågande till ditt påstående "Det är på tok för tidigt med keps, vill jag bara varna för. Mössa är det som gäller oavsett om solen skiner eller om det inte blåser!*morrar*"
    Varför är det för tidigt, vad är det du varnar för? Har du själv mössa när solen skiner eller om det blåser?

• Vintersaga

Har samma problem vissa dagar. Men har en mössa som jag knyter och blir hon ledsen när hon inte får av den, brukar jag muta med en banan eller rolig leksak. Så möss-problemet har jag löst.
    Men vantar, strumpor och skor... Det går bara inte. HOn är en mästare att få av sig allt! Nu har hon börjat gå och gillar att ha skorna på sig då. Men sitter hon i vagnen får hon av sig allt! Helt makalös! Numera heter hon strumplös i andranamn...
    Det var hopplöst att va ute i vintras för hennes fötter och händer var ju alltid iskalla...
    Det hände ofta att Karlssons klister kändes lockande...

• Bebisens mamma

Ja, jag har mössa oavsett fortfarande. En 10 månaders bebis kan var utan mössa på sommaren, men ha solhatt på sig. Keps är till för barn över året.

• anna68

Så bra, då vet vi. Keps får man ha först när man fyllt 1 år.

• Vintersaga

Tydligen har antalet barn med cancer på öronen ökat lavinartat senaste åren. Detta pågrund av att många bär keps, som inte skyddar mot solen över öronen.
    Vår bm ar strängt sagt till oss att barnen är så känsliga på huvudet för vind, kyla elelr sol att det är ett måste med mössa eller solhatt hela första året!

• Kardemumman

Tack för era tips, vi fortsätter att kämpa... För jag tycker att han ska ha mössa när det bara är 5-6 grader och blåser.

Vi kommer nog att köra med mössa/solhatt hela våren och sommaren, men allt tunnare vartefter det blir varmare. Men alla gör ju som de vill!

• mica05

Prova med en väpnarhuva. De är svårare att få av.
    Jag tror www.minimundis.se har. Och http://www.baranara.se/ . Deras är jättetuffa, men för vagnbarn så köp nog utan svans. Vår mössa trycks fram lite när sonen sitter i vagnen.

Vi gör dessutom så att vi inte sätter på mössan inomhus. När vi väl är ute brukar den få sitta på bättre.

• Pshevil

Men så länge han inte går själv och kan fastna i saker passar det väl bra med huvtröja? Zeb hatar mössa, men huvtröja är helt ok.

Svar på tråden Han sliter av sig mössan HELA tiden