Mördarsniglar
Finns det någon här som kan tipsa om vilka växter och blommor som inte faller offer för mördarsniglarna?
Finns det någon här som kan tipsa om vilka växter och blommor som inte faller offer för mördarsniglarna?
Vad är mördarsniglar? Låter lite läskit tycker jag..
sniglar som äter upp grönsaker och växter (odlade)
de gillar inte st.paulior har jag för mig. jag tycker att jag borde veta, jag gick ju för fan på Nordvik på gymnasiet
Ja du... säg till när du har hittat några såna växter för jag har inte gjort det hittills i alla fall.
Enligt min erfarenhet finns det två typer av växter: såna som smiglarna äter och såna som de älskar och äter upp hela växten om de får chansen.
Identifierat snigelgodis so far:
* tagetes
* sallad
* persilja
Ett år var en av mina uppdragna tagetesplantor extra liten. När jag kom ut dagen efter var den borta och det var som om den aldrig funnits. Helt försvunnen! Jag insåg så småningom att det var sniglarna som haft kalas.
Mitt tips är att gå på snigeljakt varje kväll i skymningen och ha ihjäl alla du ser. Det är viktigt att göra det varje dag och inte bara ibland, annars får man inte ner beståndet. Ha inga plantor nära snåriga ställen där sniglarna gärna gömmer sig under dagen. Då kommer det för många sniglar dit och de hinner äta fortare än du hinner jaga dem.
Jag använder en maskrosplockare för att ta kål på dem och det fungerar bra tycker jag, fast det är skitäckligt *urk*
Är nära släkt med Sveriges snigelkung, ska fråga honom.
Cecilia2: gör det!! Glöm inte återkomma hit för vi är många med sniglar här
Jag har inga mördarsniglar på min tomt - än (tack och lov)
Har tillräckligt med jobb att ta bort de vanliga trädgårdssniglarna från mina grödor...
Plantera inte:
Fransk dragon.
Pingstliljor
Plantera:
Kärleksört
Löjtnanshjärta
Pion
rosor
Fasen, kommer inte på vad alla växter heter.
Astillbe
Akaleja
Nejlika
Praktlysing
Penningblad
Höstflox
KLarade sig alla hos oss
Campanula 'Bumblebee' käkade de upp på en timma! Direkt efter planteringen kom det 9 sniglar och åt. :(
Vill nästan inte fråga, kämpar mot illamåendet men, hur häver jag ihjäl dom på bästa sätt???
Är nybliven husägare och grannarna har redan informerat om den stundande snigelinvasionen....
Plocka alla du ser! Använder mig av en stekpincett i plast för jaf tycker de är SÅ äckliga! Lägg i en burk.
Antingen bränna med bensin.
Eller hälla på salt.
Eller klippa mitt i tu.
Bara att välja mellan de mumsiga alternativen.
Blä, måste gå och spy!