• jessapessa

PLugga distans med Csn?

Hej!
    Jag har måånga funderingar!

Jag vill börja plugga till undersköterska på Sweja Kunskapcenter (Liljeholmen) fast på distans..

1. Om jag pluggar distans (heltid) har jag rätt till CSN-lån?
    2. Om man pluggar distans, har man rätt att ta ett avbrott på en månad (ungefär, mer eller mindre) och sen ta upp studierna igen, fast på deltid distans?

Hoppas ni förstår..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 09:51:39:
    Jag står nämligen i ett litet dilemma.. ska ha barn i december/januari, men vill verkligen plugga (vill inte jobba på mitt jobb längre,ush..!) o har räknat ut att tre kurser hinner jag med innan bf..

• Svar på tråden PLugga distans med Csn?
  • My Baby

1: Ja det har du det har jag och ja pluggar USKA på distans!!
    2:Ja det kan du göra fast jag vet inte om man får från csn då!!

• jessapessa

My baby:
    tack för svaren

Jag tror inte heller att man får från csn under avbrottet..!

• Unidentified Visitor

Ja på båda men du måste meddela csn om alla eventuella ändringar och studerar du bara halvtid så får du bara pengar för halvtid eller alternativt har en period då du ska plugga heltid å så pluggar du 150% den första delen, tar paus och sen fortsätter plugga i mindre takt vilket ska vara okej förutsatt att det är under samma period så att säga.

• Werran

Hejsan!

Pluggar du heltid distans eller ej kan du alltid ta csn lån på heltid + bidrag.
    Csn börjar inte kräva tillbaks pengar förens ett halvår har passerat och du inte har läst någonting mer på komvux/högskola/universitet. Med andra ord kan du göra avbrott i upp till ett halvår innan de börjar kräva tillbaks pengar.

Om du gör avbrott och börjar plugga på deltid istället för heltid måste det vara efter att kurserna du påbörjade är avslutade eller tills att du fyller i en ny blankett till csn så att de inte ger dig för mycket pengar och då får du antingen betala tillbaks summan du fått extra under perioden och eventuellt få mindre bidrag än du sökte, ibland ingenting. Det är alltså viktigt att avsluta kurser du påbörjar och i den takt du skrev till csn att du läste.

Förvirrande, jag vet! Har bråkat med Csn själv så många gånger

• jessapessa

Men om jag meddelar skolan och CSN samtidigt att jag tänker avbryta studierna (i god tid innan) då borde det ju inte vara några problem? Då stoppas min utbetalning, och mina studier pausas, så att jag sedan kan ta upp dem igen, fast på distans deltid.. eller blir det bara jättekrångligt..?

• Werran

Jag vet inte om man får ta paus i mitten av studierna för Csn men för skolan går det säkert bra. Det bästa är nog att ringa Csn och fråga så att du inte får en otäck överaskning sedan.

• jessapessa

Werran: ja det har du nog rätt i.. jag ska ringa nu idag tänkte jag

• Werran

Det är bäst, då får du veta vad som verkligen gäller. Annars kan man ju analysera hur man själv tycker att det ska vara i all evighet

• jessapessa

Werran. ja det är sant

Men jag kom på lite mer funderingar:
    Om man tar enstaka kurser, kan man få csnlån då också?

• Werran

Japp det kan man. Om du läser på komvux nivå är det 200 kurs poäng för 10 veckor, 400 kurs poäng för 20 veckor som är heltid och då kan du läsa vilka kurser du vill. På universitets nivå har jag inte så bra koll...

• Who am I

på högskolan/universitet är det 20p per termin som gäller.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Monsa

Jag läser en kurs i taget på komvux distans och har rätt till studiebidrag och lån från csn. Ibland tar jag föräldrapenning eller går ner i studietakt men jag vet inte hur det är när man har en längre utbildning, bäst att ringa helt enkelt.

• jessapessa

jag har en fråga till!
    Jag har suttit på csn´s hemsida o räknat på hur mycket jag får i månaden... 25600kr totalt på 14 veckor säger dem. Vad innebär det? vad blir det i månaden?

• Monsa

Ungefär 7600:- skulle jag tippa på.

• Who am I

25 600:-/14 veckor= 7 314:-/månaden.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
Svar på tråden PLugga distans med Csn?