• jessapessa

PLugga distans med Csn?

Hej!
    Jag har måånga funderingar!

Jag vill börja plugga till undersköterska på Sweja Kunskapcenter (Liljeholmen) fast på distans..

1. Om jag pluggar distans (heltid) har jag rätt till CSN-lån?
    2. Om man pluggar distans, har man rätt att ta ett avbrott på en månad (ungefär, mer eller mindre) och sen ta upp studierna igen, fast på deltid distans?

Hoppas ni förstår..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 09:51:39:
    Jag står nämligen i ett litet dilemma.. ska ha barn i december/januari, men vill verkligen plugga (vill inte jobba på mitt jobb längre,ush..!) o har räknat ut att tre kurser hinner jag med innan bf..

• Svar på tråden PLugga distans med Csn?
  • My Baby

1: Ja det har du det har jag och ja pluggar USKA på distans!!
    2:Ja det kan du göra fast jag vet inte om man får från csn då!!

• jessapessa

My baby:
    tack för svaren

Jag tror inte heller att man får från csn under avbrottet..!

• Unidentified Visitor

Ja på båda men du måste meddela csn om alla eventuella ändringar och studerar du bara halvtid så får du bara pengar för halvtid eller alternativt har en period då du ska plugga heltid å så pluggar du 150% den första delen, tar paus och sen fortsätter plugga i mindre takt vilket ska vara okej förutsatt att det är under samma period så att säga.

• Werran

Hejsan!

Pluggar du heltid distans eller ej kan du alltid ta csn lån på heltid + bidrag.
    Csn börjar inte kräva tillbaks pengar förens ett halvår har passerat och du inte har läst någonting mer på komvux/högskola/universitet. Med andra ord kan du göra avbrott i upp till ett halvår innan de börjar kräva tillbaks pengar.