• malin07

katten är lös i magen!!!

Nån som vet vad man kan göra om katten är lös i magen? Min lilla misse har varit det i nästan två veckor nu. Det luktar illa och när han är på lådan så lyckas han hela tiden sätta tassarna i det när han bajsar. Vad göra? Vi ger honom vanlig burkmat (ica) och torrfoder.

• Svar på tråden katten är lös i magen!!!
  • eve82

när vår katt var dålig i magen sa verinären att inte ge henne mat på en dag.. låta magen vila, eventuellt testa med lite ris avkok... Lycka till!

• medistra

prova sätt honom på koktfisk-med-ris diet, det är skonsamt för magen, låt honom inte äta något annat än det under 3-4 dagar, blir inte magen bättre då så borde du kontakta en vet.

sätt honom på avmaskning också, vissa maskar kan ge diarrré

2 veckor är lång tid för en katt att ha diarré, det finns risk för uttorkning

• malin07

Tack för tipsen alla!!! Ska direkt gå o koka lite fisk åt honom.

• södertälje

...är det en ute katt,har han ätit en förgiftad mus?
    Min katt är ute katt fångar möss och äter bara svansen,han fick jätte diarre,vetrinären misstänkte förgiftad mus.Han blev bättre efter ett par dagar,men din har varit i 2veckor...du måste ringa vetrinären

• malin07

Södertälje- Han är en innekatt. Desutom har han inte direkt diarre utan är bara lös, så jag tror inte att det är ngn fara för uttorkning trots att det gått två veckor..Ska prova med några dagars fisk o risdiet till att börja med så får vi se om det blir bättre. Men tack för tipset, ska ringa vet om det inte blir bättre.

• Springsteen

Börjat me något nytt foder???? Vissa katter måste ha speiciell mat som man kan köpa hos vetrinären.. sen kan balansen i kroppen bli fel om man har diraree för länge och kan inte vända på de själv... Ring vetrinären som kan ge dig råd för hur du ska ge maten.. Ris o kokt torsk brukar vara bra... Hörde även av en djurskötare här på fl att de är vanligt att katter inte tål fisk!!!

• Bembu

mina 3 inne katter blir lösa i magen av våtfoder. Brukar ge dem kattmjölk (wiskas å pussi har i djurhyllan på tex ica) å de brukar funka för dem..
    Men skulle nog iaf rådfråga vet eftersom de pågått i ca 2 veckor.

• malin07

Har plockat bort burkmat och torrfoder nu och ersatt med fisk/ris, testar över helgen o ringer på mån om det inte blivit bättre. Ska även portionera maten så han inte äter för mycket, vilket han i vanliga fall förmodligen gör, han kan äta ur en hel burk på en dag ibland...

Bembu- blir de bättre av kattmjölken?

• malin07

Springsteen- nej inget nytt foder....

• Dezzan

När katten är dålig i magen ska du plocka bort maten i ett dygn, bara ge den vatten. Sen kan du ge honom en tesked raps olja eller liknande för att lugna magen.
    ( Fått tips från min svägerska som jobbat på djurklinik )
    Man kan även ge katten Class (finns att köpa i djuraffären, en köttkorv som finns i frysen, katten tar upp näringen 85-90% bättre än torrfoder och annan mat)

När du efter ett dygn ska börja ge katten mat, ge inte för mkt utan portionera ut under dagen så den inte blir dålig i magen igen. Om du har köpt Class maten ge 50/50 av Class och den kattmat den normalt äter i ett dygn och sen övergå till den mat den brukar äta.

Denna kur har alltid hjälpt min katt att bli bättre i magen.
    Lycka till!

• Squeezetoy

Många katter är laktosintoleranta och det är därför det finns kattmjölk. Laktosintoleransen kan ge magproblem.

Fast din katt kanske inte får mjölk så att man kan utesluta det alternativet.

• malin07

Dezzan- tack för tipset! kan tyvärr inte prova den där korven då det är tio mil till närmsta djuraffär...

squeezetoy- har endast hänt vid enstaka tillfällen att jag har gett honom mjölk, men jag ska tänka på att undvika det...

• Rigmor Mortis

Fasta ett dygn, sedan ge kokt vit fisk (typ torsk) i små portioner och gärna med lite av vattnet det kokat i - alltid bra med extra vätska
    Jag har mina tre på en sådan diet nu, efter att någon av dem varit lite lös i magen ett par dagar och i natt spytt i soffan.

• Springsteen

Det måste vara nånting som går En kompis hund är oxå dålig imagen...

• ALJO

Fiskbullar är bra oxå. Sedan tycker jag att du skall testa att byta foder, funkar säkert bättre med något annat. Och aldrig mjölk.

• Bembu

malin07
    när dem varit lite oroliga i magen så har de hjälpt med sk kattmjölk (pussis eller wiskas) fick rådet av min vet. Han förklara det som att mjölken stabiliserar magen, vet dock nite om det är sant men har funkat på mina tjejer iaf men de ska vara kattmjölken inte vanlig, då precis som nån skrev att katter kan vara laktos känsliga...

• malin07

Har haft han på ris o fiskdiet sen igår nu. Han har inte varit o bajsat sen igår så jag tror faktiskt att det funkar. Ska avvakta lite till o se om det håller i sig. Ska köpa kattmjölk när jag far på affären och eventuellt blir det en trip till stan senare så då ska jag titta in på djuraffären o se vad dom har där. Men som det verkar just nu så funkar det med att han får vila sin lilla mage lite. Han är inte direkt jätteförtjust i fisken ochriset så jag går och har lite dåligt samvete just nu för det låter på han som att han håller på att svälta ihjäl...han skriker på en så fort man närmar sig köket

• jennn

det är ju såklrat olika från katt till katt, men våran katt tål inte burkmat alls. hon blir dålig på än gång.
    ibland kan hon få ca en msk en dag bara för att hon varit duktig eller så. hon älskar burkmaten men blir jättedålig i magen av det.
    så det kanske bara kan vara så att katten är överkänslig mot just burkmat.

Svar på tråden katten är lös i magen!!!