• TinaZ

Sy en poncho

Någon som har tips på hur man syr en poncho? OBS! ej stickar eller virkar en

• Svar på tråden Sy en poncho
  • Lady Namárië

Det är väl bara att ta en kvadratisk bit tyg, göra ett litet hål för huvudet (ev. med sprund) och dekorera kanterna med band, frans eller dylikt?

You can't take the sky from me.
  • TinaZ

möjligt.....provade en på stan igår och den hade mer rektangulära bitar 2st...hmmm....kanske får ta en titt på den igen

• Lady Namárië

Om du syr ihop två rektangulära bitar kan du ju få en kvadrat (svårt att förklara i text, men om rektanglarna exempelvis är 50x100 cm och sys ihop längs långsidan blir ju resultatet en kvadrat med måtten 100x100 - minus sömsmån, då).

• Lady Namárië

Då kan man ju ha rektanglarna i olika färg, också... *sugen på att sy en poncho*

• Tintomara

Man kan använda en fin filt. Då klipper man bara hål och sprund mitt fram och kantar med fint band.

• Häxan Jia

En vän till mig gör ponchos av filtar med fransar på.. Hon gör bara ett hål för huvudet och syr på ett snyggt bomullsband där, skit snugga blir dom iaf...

Fast de beror ju lite på vad du skall ha för poncho, om du vill ha en finare typ ute på party poncho så kanske du skall sattsa på att klipa i en strörre virkad duk istället och sy på ett band bara, eller ett fint spets tyg fungerar ju oxå.. Hoppas du får ihop det iaf och lycka till...

• Miclin

Jag har sytt en "poncho" till mig för några år sedan men jag valde att ha halshål + att den var öppen framtill så jag kunde svepa den runt mig. Tänkte åter igen börja använda den nu i höst då bebisen är här. Tänk vad bra att kunna svepa in sig själv och pyret i sjalen/selen. Jag valde att köpa ett lite finare ulltyg och den blev kanska rektangulär. Så fållade jag in kanterna så att det blev fint och vips så var ponchon klar! Finemang. Har använt den endast till "finklädsel" men nu tänkte jag som sagt börja använda den till vardags!

• Miclin

Jag sydde den av en bit tyg, typ 150cm * 140 cm (beror på hur långt ner du vill att den ska gå på rumpan). Så klippte jag upp mot mitten och så en liten halsrundning. Fålla in snyggt och varsamt - det lönar sig då resultatet då blir bättre!
    Kram och lycka till

• TinaZ

Va kul, tack för nya tips!
    Ska se vad jag kan hitta för tyg.

Svar på tråden Sy en poncho