• tahira

Ansvar och föräldraledighet. Hur ser du på det?

Man kan ju se lite olika på vem det är som har ansvaret över barnet när en är föräldraledig. Vissa anser att den som arbetar ska koncentrera sig på det och att den föräldralediga faktiskt får pengar och är ledig för att ta hand om barnet. Andra tycker att det är självklart att den som är föräldraledig tar hand om barnet så fort han/ hon är hemma eftersom den föräldralediga partnern faktiskt tar hand om barnet hela tiden annars.

Det skulle vara intresant att höra vad ni tycker om saken.

Själv tycker jag egentligen att man ska dela, men det blir lätt så att min sambo får ta sonen när han är hemma, fast han kanske är helt slut efter en ansträngande dag.

The hand that rocks the cradle is the hand that rules the world
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ansvar och föräldraledighet. Hur ser du på det?
  • Amorella

Jag tycker man delar på ansvaret när båda är hemma. Men delat ansvar kan ju innebära att den som varit hemma hela dagen kan få några timmars egentid. Eller så kan det innebära att den som kommer hem från jobbet och är trött kan få vila i lugn och ro. Delat ansvar innebär för mig helt enkelt kommunikation, hänsyn och flexibilitet.

• Jennie Brunflo

När den arbetande partnern är hemma så delar man på allt ansvar.

Både för barn och hushåll.

• Helen72a

När den arbetande partnern är hemma så delar man på allt ansvar.

Du är modigare än du vet, starkare än du tror och klokare än du förstår!
  • Tesan81

man var 2 om att skaffa barn och när föräldrar ledigheten är slut så måste båda ta ansvar även fast båda jobbar. iaf så jag tycker att båda ska ta ansvar oavsett jobb eller inte! Fast vi ser de mer som att vi båda vill pyssla om henne så vi nästan "slåss" om vem som ska göra vad för båda vill

Älskar Villemo
  • gbgumman

Ska och ska, men min man tog allt ansvar när han var hemma så jag kunde göra något annat. Hade en lätt depression så det var så det blev. Annars hade vi nog dela på det mer.

Ber om ursäkt för alla stavfel/En bibliotekarie med dyslexi
  • dsi

Tycker att man delar lika om man jobbar eller ej.

• Hustomten

Dela självklart.
    Jobbar min man tar jag hand om hemmet+barn.
    På helgerna hjälps vi åt.
    Nätterna tar jag på vardagarna. Helgerna turas vi om.
    Sovmorgon får den ena på lördagen och den andra på söndagen.

• NathalieAndersson

Självklart delar man på ansvaret.
    Nu går jag hemma på darna med Liam, men när sambon kommer hem efter jobbet så hjälps vi åt med Liam och hemmet

• wellah

min sambo tar allt ansvar. jag finns där men är sjukskriven.

Svar på tråden Ansvar och föräldraledighet. Hur ser du på det?