• Anonym (jobbigt)

Sår i rumpan?

Hej,

har någon som jag, svid å kli i rumpan? Det är inte hemorojder...det kan jag oxå ha ibland, men den lilla miniknölen kallade min gyn för portvakten. Ok, jag frågade vad det mer kan va. Hon påstår att det är som herpes (tydligen inte könsherpes utan typ herpes man kan ha på munnen, men att man då kan ha den vid rumpan. Fick vectavir mot detta, kanske hjälper det ibland....

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Sår i rumpan?
  • Anonym (jobbigt)

ingen?

• Anonym (jag oxå)

Känner igen mig. Men det är så pinsamt och jobbigt så jag har inte gått till doktorn med det, skjuter det hela tiden på framtiden. Har ingen aning om vad det är.

• Anonym (jobbigt)

ts här,

nä, Kondylom e det knappast, det har jag haft för länge sen i underlivet men det är borta nu. Som sagt, min gyn sa att det va herpes, dock inte könsherpes.

• Anonym (ssk)

Det finns två typer av herpes: HSV-1 som oftast är runt munnen och kallas munherpes och HSV-2 som oftast är runt könsorganen och underlivet. Det låter som om du har fått HSV-1 i underlivet, det kan bl.a. smitta genom oralsex om mannen har munherpes eller vid vanliga samlag om mannen har HSV-1 i underlivet.

• rödbetan

Jag har också haft sådana runt anus.. massor en jul fick så ont så fick åka akut till sjukhuset. fick pencillinsalva då gick det över..

• Anonym

Sök på google på "portvaktstagg". Det kanske är en sån som gyn menar?

• Anonym (herpes)

Herpes skulle jag vilja påstå.
    Förstår inte varför det skulle vara nån skillnad på köns eller munherpes - båda orsakas av ett virus som ligger altent i kroppen - 1/3 av alla sexuellt aktiva personer i sverige beräknas ha just könsherpes.
    Det är alltså supervanligt och det finns bra hjälp att få.
     DU ska inte skämmas - men däremot den person som varit smittad och inte berättat om risken att smitta ner dig vid samlag.
    ´
    Sök när du har besvären så att de kan kolla upp ordentligt så att du får hjälp.

• Anonym (ssk)

(herpes): HSV-1 ("munherpes") och HSV-2 ("könsherpes") är två olika virusstammar, så visst är det skillnad på dem. HSV-1 i underlivet brukar inte vara så aggressiv som vanlig HSV-2-könsherpes.

80 % av befolkningen har munherpes och riskerar att ge sin partner det genitalt vid oralsex vid ett aktivt utbrott.

• Anonym

Min gissning är att det är kondylom. Det kan vara både typ som vårtor, veck och sår som kliar som tusan. Jag har det själv så jag vet. Jag ska själv gå till gyn och få kräm mot det.
    lycka till

• Anonym (lalala)

Jag har också det tror jag... och jag skäms så himla mycket... vad kan man göra??

• Tesselessan

Herpes är det garanterat..vectavir hjälper och även de andra receptfria läkemedelna mot mun herpes.

det är sant som det sägs att det finns två olika typer av herpes men du ska veta att mun herpes även smittar så att du kan få det nedreregionerna och detta kan du ha gjort själv..
    Jag har haft mun herpes sen jag var barn och fick det rättsom för ett par år sedan mellan benen.Hade inte haft nån sexulell kontakt jag hade smittat mig själv..(fick inte ens ut nått roligt av saken *fniss*)
    Herpes är ett virus som du kan bära latent i många år utan att det slår ut, på somliga gör det aldrig det på andra kommer det direkt eller senare.
    Herpes blåsorna reagerar på ditt mående för övrigt..kommer ofta i samband med tex förkylningar,mens,stress eller likvärdigt. Du kan läsa mer på RSFU sida...
    Kram USK

• Häxan Jia

Om doktorn sagt att det är herpes så är det nog herpes och inte kondylom...

Herpes kan du få på hela kroppen, en vän till mig har haft på kinden.... och virus stammarna är två olika.. så räknar dom även med kondylom, sitter det inte på könet så räknas det inte som köns kondylom....

I vilket fall som helst så ligger både herpes och kondylom latent i blodet och alla vet inte ens att dom har det, många får aldrig några som helst utslag under hela livstiden.. ofta blommar bägge upp när kroppen är i obalans på något sätt som förkyld, mår kasst psykist eller annat...

• Anonym (usch)

Försvinner herpes? Jag har fått det och läkaren som sa att det var det sa att jag nu kommer ha det resten av livet.
    Sen sa en annan läkare att det försvinner ur kroppen efter några år.
    Hur är det egentligen?

• Häxan Jia

Vad jag vet så ligger det alltid kvar i kroppen, men du smittar inte om du inte vätskar (har sår) så att säga. Så har du en gång haft herpes utslag så har du herpes resten av livet. Dock är det inte alla som får utslag mer än en gång och det gäller även för kondylom, men det är så olika från person till person, precis som med allt annnat.

• Anonym (jobbigt)

ts här igen,

visst borde det va mycket lindrigare att ha "munherpes" i rumpan än "könsherpes"?

• Anonym (usch)

Försvinner kondylom ur kroppen då? Eller är det också kvar jämt?

• Häxan Jia

Kondylom finns oxå kvar jämt..

Svar på tråden Sår i rumpan?