• lycra

fy fan vad a-kassan blåser en på pengar!!

Har varit med i a-kassan + facket (hotell o restaurang) i lite mer än 1 år. Jobbade innan & har nu börjat studera. Ska förmodligen plugga i vår också. Så var jag lite nervös över om jag inte får jobb till sommaren, så jag tänkte men jag är juh med i a-kassan så jag får väl ersättning därifrån. Jag ringde dit för o kolla & då säger de att jag för det första inte får ersättningen baserad på min inkomst när jag jobbade utan jag får studerande ersättningen & sen har jag 90 dagars karenstid!!!! 3 MÅNADER!!!

Vad är det för sätt? Då har jag gått o betalat en jävla massa onödiga pengar till a-kassan under tiden jag jobbade för att inte få ett skit! Jag är så förbannad! Ska ringa dit idag igen & avsäga mig medlemskapet omedelbart.. sicka fasoner! Uppmuntrar de inte en till att studera? Herregud!!

• Svar på tråden fy fan vad a-kassan blåser en på pengar!!
  • Alina

Ring och fråga någon annan, jag fick samma svar som du då ringde jag en gång till och fick prata med en annan. Då var det självklart att jag skulle få ersättning under sommaren.

• qatt

...det är riksdagen/regering som sätter upp reglerna och inte a-kassan/facket.

...sen har du rätt till a-kassa även under sommaren om du uppbar a-kassa innan studierna påbörjades.

• lycra

det fattar väl jag med att det inte är akassan som sätter upp reglerna. Vadå uppbar a-kassa innan studierna?

• sambima

Lycra, jag känner många studenter som får a-kassa under sommrarna.
    Kolla igen!

• lycra

Man tycker juh att man borde få det! Verkar så himla konstigt... just när varit med där & uppfyllt kraven, men så börjar man studera & då går det helt plötsligt inte?!? Hon började prata en massa fackspråk med mig så det gjorde inte saken lättare.

• qatt

Sorry, trodde det eftersom du skrev vicka fasoner som om de var hrfs fel.

Så här funkar det i alla fall:
    Regering/riksdag har infört 90 dagars karens för studerande (precis lika länge som sommarledigheten, och ja det är (bak)tanken bakom det hela). Sen insåg man att det slog extra hårt mot dom som är arbetslösa och som vill utbilda sig för att skaffa jobb (dom försätter sig i en sämre ekonomisk situation genom att plugga) så då införde man undantag för dom som haft a-kassa innan studierna. Reglerna om karens gäller inte dom. De man ville komma åt var egentligen att 19-åringar genom att arbeta ett år innan man började på högskola skulle kunna ha a-kassa varje sommarledighet men det slår givetvis lika hårt mot alla.
    Taskigt system tycker jag.

• lycra

Jag har juh inte gått på a-kassa innan eftersom jag haft tur & fick jobb direkt efter jag slutade gymnasiet... där jobbade jag 1 år... & nu är jag här o ska plugga. Verkar så orättvist, när man inte ens utnyttjat chansen att få a-kassa & när man väl behöver den sen.. JA då får man inte den???

• Jennie Brunflo

lycra:

Med andra ord (om man läser det qatt skriver) så får du stämpla på sommarlovet om du stämplat innan du börjat studera.
    Om du inte stämplat innan studierna, då har du 90 dagars karens.

• qatt

Ett tillägg:

Sen gäller inte karensen någon om studierna avslutats, dvs om man inte ska läsa till hösten...då är det fem dagar som vanligt efetrosm man slutar vara studerande.

• Jennie Brunflo

Åh, du är en klippa qatt!

Du förklara så bra!

Svar på tråden fy fan vad a-kassan blåser en på pengar!!