• Aran

Sprucken livmoder!

Har nyss läst att man kan få sprucken livmoder. Och dom som är snittade köper större risk. Jag är själv snittad och är gravid nu igen, usch ska man behöva oroa sig för detta nu också .
    tydligen står både barnets och mammans liv på spel om detta skulle hända.

Är det någon som varit med om detta.?

• Svar på tråden Sprucken livmoder!
  • Trocadero

Min mamma fick göra akutsnitt när jag föddes för 25 år sen..trots det så födde hon fyra barn till utan problem! Så det är nog väldigt ovanligt att något sånt skulle hända

• Prego75

Har du läst i Mama? Om Tilde de Paula? Jag läste det nyss på MVC, men det hon sade var ju att det berodde på att hon blev gravid bara 6 månader efter förlossningen och att kroppen inte återhämtat sig än....
    Du behöver nog inte vara rädd!

• Aran

ja precis Prego 75.. Hmm nää det är nästan 8 år sedan mitt snitt.. så jag kanske kan vara lugn

• nyth

Min kusins fru råkade ut för det under förlossningen. Hon blev snittad under tidigare graviditeten, men skulle föda vaginalt under den andra. Det slutade med att barnet blev allvarligt skadat och mamman dålig.
    Jag vet inte alls hur vanligt det är, skulle tro att risken är minimal. Men den finns ju där, så ta upp det med bm. Tror är t.ex. större om det uppstått komplikationer vid läkningen av snittet.

• Aran

nyth

usch då.. hade hon också täta förlossningar?

• listo

Det är väldigt ovanligt att livmodern spricker, och risken ökar främst efter att man har blivit snittad FLERA gånger. Efter bara ett snitt är det väldigt sällsynt att livmodern riskerar att spricka.

• mkk

Jag födde första tjejen med kejsarsnitt, andra tjejen vaginalt. Det är nästan 18mån mellan barnen, o förlossningen gick bra

Svar på tråden Sprucken livmoder!