• sheeba

Vid vilken ålder börjar hankatter skvätta?+Lite andra frågor.

Vi kommer få hem en kisse om ca 2 veckor då är den 12 v.
    Vi har ju en hona redan som inte är kastrerad. Vi ville ha en hona till men fastnade så för denna lilla fisen.
    För att undvika oönskad kull/ar kan man ge våran p-piller tills det att hanen är kastrerad?
    Kan man kastrera så fort den börjar märka revir?
    Vet att detta luktar pyton och är ju ett måste då det ska vara en inne katt också.

Eftersom sheeba inte är kastrerad kommer han då märka mer revir här hemma för att "fånga" henne? Vi ska kastrera henne längre fram för hon skvätter för att locka hanar, men detta gjorde hon inte när vi hade en hane innan.
    Men det känns som hanen är första hand den man kastrerar om man inte vill ha bebisar eller illa luktande platser.

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar hankatter skvätta?+Lite andra frågor.
  • Majsan70

Runt 6-8 månader är lagom att kastrera katten. Det är runt den tiden de börjar bli könsmogna. För din kattflickas skull bör du kastrera även henne. Ofta så mår de dåligt i längden av sina löp och att ha dem på piller är ingen bra ide som långvarig lösning.

• sheeba

Vi ska kastrera henne, hon har inte gått på p-piller alls utan det skulle bara varit en lösning då han blir könsmogen och blivit kastrerad.

Men hon får vänta tills efter honom.

• sheeba

Jo det är klart han har ju några månader innan han kommer dit, tänkte jag inte på

Jag tänkte inte så långt att vi skulle hinna göra det först på henne utan hade bara hans skvätteri i huvudet
    Skyller på graviditeten

• Majsan70

HIHI!!

Jag förstår dig så väl?? Är fortfarande mer än lovligt snurrig efter sista graviditeten för snart tre år sen..

• dekad

Du behöver heller inte vänta tills han börjar skvätta, om han nu kommer göra det. Man kan kastrera hankatter från 6-7 månaders ålder enligt veterinärer, det finns till och med dom som gör det ännu tidigare nuförtiden.

• sheeba

dekad> Jasså? Går veterinären med på det?
    Känner man inte på urinen också att den blir skarpare när han bara går på vanlig toa?

• sheeba

Majsan70> Ja det är tur att man kan skylla på något, annars hade jag blivit rädd för mig själv i bland.

• dekad

Japp, jag pratade med uppfödaren jag ska köpa katt ifrån om kastrering, för det är just en hane vi ska ha. Hon rekommenderade kastrering från 6 månader. Hon berättade öven att i det stora landet i väst kastrerar en del uppfödare katten innan den ens lämnar uppfödaren, och det gör tydligen vissa i Sverige också, iaf är det på väg hitåt. Men det känns lite väl tidigt tycker jag...

Jag undrade hur det var iaf med det där, för jag har hört att vissa raskatter ska man låta bli könsmogna innan kastrering för att dom ska få sina könskarakteristiska, men hon sa att det ändå går tillbaka lite när man plockar bort kulorna, för det är hanhormonerna som gör så hanarna ser ut på visst sätt och tar man bort hormonerna försvinner dom speciella kännetecknen. Men jag har bestämt för mig att jag läste om brittiskt korthår, hanarna där kastrerar man inte förrän dom utvecklat sina kindpåsar och då måste dom bli könsmogna först...men det är väl som sagt olika mellan olika kattraser.

Kontentan var väl iaf att man inte måste låta hanen bli helt könsmogen innan man kastrerar honom, men ring till veterinären och fråga så får ni svar

Svar på tråden Vid vilken ålder börjar hankatter skvätta?+Lite andra frågor.