• MotherOfTwo

Röd i underlivet - tjej

Min 3-åring är så röd om blygdläpparna. Kan man få svamp när man är 3 år. Hon säger att det svider.

• Svar på tråden Röd i underlivet - tjej
  • esperando

Jag skulle nog ta henne till läkaren... Jag har själv inga barn så jag kanske inte är den bästa att svara, men låter inte som att det ska vara så. Det ska ju inte svida.

• marlene23

mm. småtjejer kan lätt bli irriterade i underlivet om de tvättas för mycket eller för lite eller med för stark tvål.. osv.. det kan också få slidkattarr, men det är lite ovanligare.. Prova att badda henne med filmjölk ett par dagar och använd inte tvål vid tvättningen, så kan det bli bättre. om det fortfarande är rött och svider skulle jag ta henne till vårdcentralen.

• Dahliaer

Dottern blev röd ibland, speciellt om hon bajsat löst eller så. Vi smörjde med inotyolsalva och det tar bort det röda nästan på direkten (TJOCKT lager) Det kan lätt bli svamp, speciellt om de har blöja. Prova smörja och om det inte är borta på någon dag så skulle jag gå till läkare/BVC

• MotherOfTwo

Tack för era svar.

Hon har inte blöja det är det som är så skumt. Hade hon haft det så hade jag inte oroat mig för när hon hade det så var hon ständigt röd.
    Jag har i alla fall smörjt med inotyol och är det inte bra på måndag får jag väl ringa läkaren.

• dison

Någon oparfymerad olja har fungerat bra här hemma för dottern som ibland har det så.

• esperando

Ja du ser vad vet jag, jag skulle vara en sån hönsmamma om jag hade barn..Hoppas din tös blir bra!

• Carola81

Min systers äldsta dotter som är 2 år, hennes könsorgan är svullet och irriterat och hon gick till läkare, dom kunde inte göra nått men rådet hon fick var att BARA tvätta med olja, inte vatten ens. Och det har blivit mycket bättre.

• MINA ÄNGLAR

Att använda filmjölk är inte bra har jag lärt mig.
    Fil är surt och ka härskna fort,usch inte bra för det lilla underlivet...
    Gå till läkarn så får han titta på det , det kan ju vara svamp
    eller en irritation hon har fått det är ju annars inte farligt att pröva en svamp kräm som tex Daktakort för att se om det hjälper.
    Hoppas det blir bra med din lilla stumpa snart!

• Lizza

hon kanske kliar sig på underlivet eller inte tål nått tvättmedel?

• tilde61

när min dotter säger till att det svider då har det varit att hon inte har torkat sig så bra, så då blir det duschen och tvätta lite granna och sen smörjer vi in ordentligt med nån fet hudkräm dagen efter är det borta...

• Tabby

Ja, man kan få svamp redan som liten baby.
    Då måste man anväda rätt svampslava för det. Kolla med läkare eller BVC.

• Pijan

Min flicka är 2 nu o i somras -05 fick hon svamp i underlivet, på blygdläpparna o runtomkring, det gjorde jätteont.
    Jag tror vi smörjde med en salva som hette cortimyk.....det kan ha vatt på recept.
    Hon va verkligen jätteröd o liksum svullen....såg ut o göra riktigt ont.
    Som tabby säger så måste man ha en svampsalva då annars går det inte bort.
    Lycka till!

• lillsmurfen

Kompisens dotter fick svamp när hon var ca 2 år. Så jo dom kan få svamp.

Svar på tråden Röd i underlivet - tjej