• Anonym (granne)

ålder på att bjuda på sprit hemma

om en kille är 24 och sitter och bjuder ungdommar hemma i sin bostad på sprit produkter hemma i sin bostad, är det verkligen lagligt att ge ikke bolagsmyndiga det?
    åldern på dom som dricker är 16-18.
    (trött på småbarns festerna)

• Svar på tråden ålder på att bjuda på sprit hemma
  • Bubbahubba

vet inte men det borde väll hamna under langning och det är olagligt.

• mästerkattenistövlar

Nepp, inte lagligt. De har ju inte åldern inne!

• Tygtiiger

Det är lagligt för en 18-åring att dricka alkohol på krogen, men inte att köpa på systemet, vet inte vad det räknas som om man blir bjuden hemma, men om man köper av en privatperson är det nog langning.
    Det är _alltid_ olagligt att servera någon alkohol som är under 18.

• Jessyelina

Minderårig = olagligt! straffbart som lagning.

• mästerkattenistövlar

tygtiger - Kom på att på tillställnongar som valborg osv så häller polisen inte ut starkölen för en om man är över arton. (ja, om det inte är alkoholförbud på platsen då)

Skulle det kunna vara lagligt då?

• mästerkattenistövlar

Det är jag som knäppar mig, detta handlar ju om att grannen inte får bjuda dessa ungdomar. och då är det såklart olagligt, då det är langning.

• Jessyelina

Bra, jag fatta inte va du mena alls...

TS du får väl anmäla eller ringa o höra med snuten???

• Anonym (granne)

okk.
    Ska ringa polisen i morgon och prata med dom.
    Är ju inte trevligt att vara ute på gården dagen efter fest då det ligger spyor i lekparken och även i trappuppgången.
    För att inte prata om alla fimpar som ligger utanför deras fönster inklusive spritflaskor, ölburkar och annat äkel.
    Jag är inte känslig av mej men någon stans måste det här få ett slut.
    Dom har bott här i 1 månad och det ser verkligen ut som en soptipp där barnen ska gå.

• Jessyelina

Gör det. för av egen erfarenhet brukar det knappt gå o prata vett med någon som håller på sådär som din granne. Den vet ju inte skillnad på rätt o fel verkar det som.
    Lycka till!

• Camillie84

Det finns ju ett nr man kan ringa om man miistänker langning...
    114 14 Är det... du kan ju ringa och kolla...

• Jessyelina

Hitta alkolagen på google när jag googla efter alkohollagstiftning. men jag har inte acrobat reader så har du det kan du ju kika där

• Miih

Ja, helt klart lagning. Vidare kan jag tycka att en förälder som bjuder sin egen tonåring (dock över 15 år) på ett glas vin vid festliga tillfällen, kan man ha visst överssende med. Men att bjuda någona annans barn är dessutom enormt omoraliskt.

• Anonym (aka)

De är väl inte langning om man bjuder..? Bara om man ger pengar för de man dricker...

När hade ni er första fylla?

Jag va 14 år, valborg. Mina föräldrar visste om att jag skulle dricka, jag va tvungen o säga vart jag skulle va och vilka jag skulle va med. Har nu efter åt fått veta att mamma o pappa hade haft ett allvarligt snack om de, skulle dom förbjuda mig från att gå ut, låsa in mig med andra ord eller låta mig gå ut dårå. och dom kom fram till att jag kommer att dricka förr eller senare ändå och
    det kan dom inte hindra.

De skönast va ändå att en av mina kompisars mamma kom på henne med en öl i handen och bokstavligen släpade henne därifrån. (deras relation har inte alls varit bra sen dess, 8 år senare.) Sen ringde hon hem till mina päron o förklarade vad som händer och hon blev så snopen o tyst när mamma sa att hon visste de, att jag hade berättat att jag skulle dricka. o hon visste vart vi va o vilka som va med.

• fruis

Det är visst langning även om man bjuder. Man får inte göra alkohol tillgänglig för personer under 20 år som privatperson. De enda som får tillhandahålla alkohol till personer under 20 år är krogarrestauranger med tillstånd för de har speciella etiska regler att hålla sig till. T.ex får de inte fortsätta servera alkohol till överförfriskade personer.

• puss

klart fel!!
    och varför bjuder han 16-åringar?? han är ju 24 själv!!
    klart skumt, anser jag.

• Aelwa

Ja varför vill man ens ha 16åringar på en fest. Han bjuder förmodligen för att de såklart är impade av honom. Ring numret du fick.

• The Man

Nedan följer ett urklipp ur svensk alkohollagstiftning. Av den framgå att man t ex som förälder eller vän KAN OCH FÅR bjua även en underårig på sprit i vissa fall, om det inte kan anses som uppenbart oförsvarlgt med hänsyn taget till....osv. Det behöver alltså INTE vara kriminellt enligt dagens lagstiftning att göra såsom det beskrivs i TS inlägg. Men, det kan ju naturligtvis ändå ifrågasättas hur lämpligt det är...?

SFS nr: 1994:1738

Departement/
    myndighet: Socialdepartementet

Rubrik: Alkohollag (1994:1738)

Utfärdad: 1994-12-16

Ändring införd: t.o.m. SFS 2005:470

-----------
    9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt
    sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har
    rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också
    förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att
    anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva
    eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte
    överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18
    år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck
    för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får
    dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn
    till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är
    uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl
    beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2001:414).

Svar på tråden ålder på att bjuda på sprit hemma