• Såpan

Luktar aceton

Min tvååring luktar aceton i munnen eller i hela rummet nästan.
    Hon hade magsjuka i tisdags natt och efter det har det kommit och nu är det som värst idag. Hon dricker massor och äter även om hon inte är på topp med just maten. Hon är jättepigg och glad.

Vad är detta?

• Svar på tråden Luktar aceton
  • Lirre

kan bero på blodsockret!!
    Diabetiker luktar aceton när dom har känningar o inte fått insulinet.

Min Agnes luktade aceton när hon va nyfödd, för att hon inte åt så bra så henne blodsocker va ganska lågt!!

~Stolt Mamma till Agnes 14/1-06~
  • Nettan m William o Linnéa

Förmodligen kroppen som reagerar på att hon har varit eller är lite uttorkad. Ge henne än mer vätska så att hon kommer i gång ordentligt! Om hon fortsätter att lukta aceton så gå i väg till VC och be dem kolla hennes värden framförallt blodsockret!

• Såpan

Tack, så det borde bli bättre när hon äter bättre då?

• Lirre

ja det borde hon bli!! men håll lite koll, för en frisk unge ska INTE lukta aceton i munnen!!!

~Stolt Mamma till Agnes 14/1-06~
  • apelsinmandarin

ge henne mycke vätska... de kan vara att hon inte fått tillräckligt me vätska när hon vart sjuk..

• Nettan m William o Linnéa

Ja för det som utsöndras nu om hon inte äter kallas för ketoner och det är det som gör att de luktar aceton. Min dotter som har långvariga diarréer kollar vi med urinstickor just för att hon ofta luktar aceton. Så det behöver inte tyda på diabetes. Hoppas att hon komemr igång och att doften försvinner snart!

• zoffi

Kan någon definiera 'acetonlukt'?

• ebben

zoffi-lukta på en acetonflaska!

• kinsan

Uttorkad, min son luktar oxå aceton när han kräkts mycket.

Svar på tråden Luktar aceton