• M G

Han är konstant täppt i näsan, vad göra?

Min lilla son som idag är 1 månad gammal har varit täppt i näsan i stort sett hela tiden. Han snarkar väldigt mkt när han sover o man hör att det är ibland jobbigt för honom att få luft.
    Jag tycker fruktansvärt synd om honom men vet inte vad jag kan göra?
    Jag tog upp det på BB förut (el var det på BVC?) o dom sa att jag kunde rengöra hans näsa med tops. Det har vi gjort, men han är fortfarande täppt då det sitter längre in i näsan o så långt in vill inte vi peta med topsen.

Det är inte alltid det låter om honom när han andas, men för det mesta. Kan man göra mer åt det el är det bara att acceptera? Mig stör det inte på det sättet, mer än att jag har svårt att sova för jag ligger o lyssnar hela tiden för att höra så han får luft...

• Svar på tråden Han är konstant täppt i näsan, vad göra?
  • Karate

Har du provat koksaltlösning från apoteket? funkar ganska bra. sug sen med näs-frida.

När min son var snuvig amamde jag honom i badet, de varma vattenångorna löser upp täppan bra. Nån gång tappade jag bara upp varmt vatten i badkaret och gosade och lekte med honom i badrummet en bra stund, även då släppte täpptheten lite. Har du inte badkar så ta en dusch med honom, funkar lika bra.

Antar att folk också gett dig rådet att ha huvudändan på hns säng högt? Vi la böcker under sängbenen vid huvudändan, det hjälpte en del. Ammade honom alltid i sittande läge dessutom.

Lycka till!

• zazla

Vi droppar bröstmjölk i näsan, väntar några minuter och suger sen ut allt med näsfridan. Det funkar skitbra!

• Sulla

Har haft det likadant i nästan tre månader
    Använde koksalt eller bröstmjölk o sen nässug
    Tyvärr irriterar nässugen lite i slemhinnorna och det var inte förrän nässugen gick sönder o vi slutade som det har blivit bra
    Vi skulle ha väntat och inte använt nössugen
    Blir att man gör det ofta

• Sulla

Våran pojkes nästäppa berodde inte på förkylning men bvc kunde inte förklara det, det satt liksom längre in
    Pratade med en läkarre som sa att han kunde vara trång liksom

• M G

Ok, tack för tips. Jag ar ingen bröstmjölk så det kan jag inte använda, tyvärr.
    Men om man häller i koksalt-lösning så måste man alltså alltid suga ut det?

Bada kan jag inte heller göra då jag blev sydd o vill vara säker på att jag läkt ordentligt, har fortfarande lite blödningar också ibland.

• Sulla

Behöver inte allti suga näsan efter koksalt, det brukar släppa och  nysas ut av sig självt här

• zazla

koksaltlösning funkar också. Du måste inte suga ut det, jag gör bara det när hon ska sova för natten.

• Lilla Prussiluskan

Min bebbe är likadan!!

Jag droppar 3-4 droppar Renässans (saltlösning)och suger sen med Näs-Frida. Funkar superbra!!!!! Sen kan sover han lungt och djupt!!

Dropparna köper du på Apoteket och Näs-Frida i barnaffären!

Lycka till!

• Danyelee

koksaltlösning och bröstmjölk brukar fungera

• mrs tall

När vår knodd är förkyld höjer vi huvudändan på sängen och har lök inlindat i papper och en strumpa i sängen med honom. Luktar inget vidare men det hjälper!

Om er lillus alltid har varit täppt så kanske han har pollyper (tror jag det heter?) i näsan. Min guddotter hade det, och dom opererades bort när hon var ca 9 mån. Å andra sidan borde väl dom på BVC ha sett det vid det här laget? Guddottern var täppt hela sitt korta liv fram tills dom opererades, och oj! vilken fart det blev på lilltösen när hon äntligen fick ordentligt med luft!

• M G

Tack för era tips! På mån ska vi inhandla koksalt o sug.
    Jag ska fråga på bvc igen o nämna det där med polyper. Fast usch om dom skulle operera honom... Blir nervös bara på tanken :-s

• Lisca

måste bara säga det som någon redan sagt.. Ju mer man suger och stimulerar ju mer snor bildas..
    Bäst är att droppa lite koksalt el. bröstmjölk och låta bebisen nysa ut det isället.. Eller använda tops alt. "hårnål" för att pilla bort snoret lite försiktigt.

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • Lisca

usch.. det lät nästan som om jag ratade alla andra inlägg!!
    Så var det inte.. sa bara vad jag lärt mig när jag jobbat på Neo

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • M G

Lisca: bra att du berättar. Ska skippa suget tillsvidare o se hur det fungerar med bara koksalt o tops

Svar på tråden Han är konstant täppt i näsan, vad göra?