• nattinattio

Bagaget hela vägen när man flyger med olika bolag ??

Jag har rest massor men alltid med samma flygbolag hela sträckan(eller charter),å då går ju bagaget helavägen fast det är planbyte efter vägen.
    Förutom sedan om man fortsätter med lokalflyg el dyl å då chekar man in bagaget igen.

Min fundering nu är om jag flyger till amsterdam med ett bolag, å sedan fortsätter till tex i dettafall västindien med ett annat, måste jag cheka in å ut bagaget i amsterdam oxå??
    Hur gör jag rent praktiskt om jag inte har bagage utan bara handbagage, måste man fixa nya bording kort å så??

• Svar på tråden Bagaget hela vägen när man flyger med olika bolag ??
  • Jennie Brunflo

Om du åker på paketresa så fixar det sig (ibland får man checka ut och in själv och ibland fixar bolaget det).....fixar du resan själv så får du mycket riktigt checka ut och in i Amsterdam.

• Carre

Vi har rest till Mexiko från Luleå och baggaget har åkt hela vägen utan att vi behövde bry oss.. Vi flygde SAS, sen British Airways, och sist Mexicana.. inget problem. Men vad jag förstog var att bolagen måste ha sammarbete för att kunna göra så, annars måste man hämta bagagget och checka in i varje flygplats.. Fråga bolaget innan du åker

• nattinattio

ojdå har ni fått bagaget iväg skickat ända från luleå? åker ju oxå från lule å aldrig ens tänkt på detta utan tagit förgivet att man måste cheka in på nytt på arlanda då det blir utrikesresa...

Nja ja det är väll paket resa vi tänkte på nu? både apollo å ving flex har dessa, dvs man åker med reguljärplan å det inte finns några reseledare i landet å dyl, men deras paket med hotell å flyg blev mycket billigare än om jag bokar samma flyg själv!

Om bagaget går direkt (om flygbolagen har sammarbete) får man bordingkorten redan i sthlm även för sträckan amsterdam-västindien? (dvs jag skall i väg bara 7 dagar med en väninna å vi tänkte klara oss med handbagage)

• Jennie Brunflo

Är det paketresa måste ni inte tänka alls!

Det fixar arrangörerna. Särskilt en så populär destination som västindien.

Boardingkorten får ni på varje flygplats som ni ska starta ifrån.

• nattinattio

är inte så säker Jennye, de hjälper ju inte till i västindien heller med flyg mellan öar å då måste man cheka ut å in bagaget.

Vi skall hälsa på mitt fadderbarn å det har inte tidigare gått att flyga via amsterdam dit, men nu verkar den rutten bli mycket enklare å mindre planbyten. men det kanske blir för ont om tid om man måste fixa bordingkort å dyl även i amsterdam..

sist vi flög genom amsterdam så hade vi samma bolag hela vägen bara planbyten, å åkte till en mer poppis ö i västindien, då fick vi bordingkorten direkt i sthlm å bagaget gick oxå hela vägen..

• jenjen

Normalt sett går bagaget hela vägen, oavsett om du byter bolag eller ej. Jag har i alla fall aldrig behövt ta ut bagaget.

Undantaget är USA där de nu för tiden vill att du hämtar ut din väska och själv släpar den genom säkerhetskontrolll etc. Det är möjligt att det varierar mellan olika flygplatser hur noggranna det är.

Dessutom brukar man normalt sett behöva ta ut bagaget på den första flygplatsen i landet man ska till. Alltså, om du ska flyga inrikes sista sträckan så brukar man ju behöva passera tull och sånt innan inrikesresan. Så funkar det ju om du kommer till Arlanda och sen ska vidare till annan ort i Sverige.

Trevlig resa!

• rödbetan

Kolla upp det för vi fick t.om. ta emot bagaget på halva vägen en gång fast vi åkte med samma bolag..

• Jennie Brunflo

Men alltså....om ni åker en paketresa så får ni ju veta exakt hur det går till.
    OM ni måste ta ut bagaget någonstans så får ni ju veta det innan - det är ju inget ni måste lista ut.
    Dessutom verkar det inte aktuellt för er eftersom ni bara ska ha handbagage.

Om ni åker på paketresa så SKA ni hinna mellan flygen osv. Det ska vara så pass uträknat att ni ska hinna mellan alla flyg och incheckningar osv.
    Annars kan de ju inte göra det till en paketresa.

• nattinattio

jenjen: när ni rest med olika bolag å inte behövt cheka in bagaget flera gånger, har ni då oxå fått alla sträckornas bordingkort direkt på arlanda?

Jennie, jo, det finns ju mini tider på olika flygplatser osv, vet att det är 50 min i amsterdam. MEN OM flyget är försenat (händer ju) så gäller ju inte försäkringar om man inte har 2 timmar (eller är det tom 3 tim) mellan planbyten - vi skulle ha 1 tim & 10 min, OM man flyger med samma flygbolag så bokar de in på nästa plan, (men det finns inget bolag som flyger hela sträckan, så vi måste åka med olika)
    men när vi flyger med olika bolag så är det ju ingen som tar ansvar om man inte haft dessa försäkringarnas mini tider... dessutom är det ännu tråkigare då sträckan inte går varje dag ens...

vi har inte bestämt oss ang bagage eller ej, fast det lutar mot bara handbagage då vi har flera sträckor att flyga även i västindien å bara 7 dagar på oss...
    Om man måste cheka in bagaget igen, så måste man väll? oxå få nya bordingkort dvs tar tid oavsett, å hur skall vi veta var vi får det (amsterdams flygplats är ju stort!) om planen är försenade å man har panik å inte van med det?

Jag tror du blandar i hop paket resa å charter?, paket resa innebär vad jag vet att man bokar hotell å flyg, inget mer, det finns därför ingen som "hjälper" å säger hur man gör. Förutom ifall de säger till i sthlm i inchekningen, men de vet ju inte alltid... (sist sa de en sak men sa oxå att de var osäkra å att vi skulle kolla i amsterdam, å det vart helt annat när vi väl var framme i amsterdam - å nej det var ingen som sa nått där heller)

en annan gång vi åkte på tom charter!, så hade vi ingen aning om att vi vart tvugna att byta plan på Barbados den gången, trodde det vara skulle vara mellanlandning, å vi fick då cheka ut å in bagaget, utan att nån sa nått...

Resebyrån kunde inte svara på denna fråga, så jag provar här å får väll ringa flygbolaget direkt för att höra vad de säger...

• Jennie Brunflo

Paketresa = gå till en resebyrå som bokar in allt från startdestination till måldestination....alltså inga värdinnor och liknande som hjälper en.....men resebyrån bokar allt så det ska klaffa med tider och liknande.

Charter = åka med ett reseföretag som har representanter och tar hand om en hela vägen

Fixa själv = ta reda på alla sträckor, hotell, tider, incheckning osv själv och sedan boka allt själv.

• nattinattio

om paketreselagen innebär att en paket resa skall innehålla mer än flyg, så kan väll inte enbart flygrsan kallas för paket resa?

hur som hellst, vem menar du skall tala om sakerna för oss? då du skriver att det är inget vi behöver ta reda på själv..

• Jennie Brunflo

Bagaget har även det en destination och ibland (vet ej hur ofta) så samarbetar bolagen och vidaresänder bagaget till rätt flyg, inte till bagagebandet för passagerare.

När min väninna flög till Bangkok (feb.05) så bytte hon flyg 3 gånger och hon checkade inte ut bagaget en enda gång. Hon lämnade in det i Umeå och tog ut det i Bangkok.
    Hon hade bara flygbiljett och hotell i Bangkok bokat.

• jenjen

nattinattio:
    Oftast checkar de in både väskor och resenär hela vägen, och då får man alltså boardingcard för hela resan direkt. Ibland måste man dock checka in själv efter halva vägen även om väskorna reser hela vägen. Fråga när ni checkar in!

• nattinattio

jennie å jenjen... vart ju inte klokare av det, så mycket vet ju jag oxå... oftast reser man ju med samma bolag (förutom inrikes då), som sagt då gäller andra regler för tex missad anslutningsflyg osv...

Frågan var ju när man flyger med olika bolag...
    de gånger ni fått cheka in er själva (få ny bordingkort, och ev även cheka in bagaget igen under planbyte, NÄR HAR DET VARIT? SAMMA ELLER OLIKA BOLAG? VILKEN FLYGPLATS?)

naturligtvis skulle jag fråga när jag chekar in, men det är ju för sent om jag vill vara på säkra sidan... för isåfall är det säkrare att flyga via london med tyvärr ca 10 timmars extra restid, byte av flygplats i london mm..

• jenjen

OK, jag försöker igen då:
    Även om du reser med olika bolag så checkar de in bagaget hela vägen. Oftast är du också själv incheckad hela vägen. Om du själv måste checka in igen på halva vägen behöver du väl inte veta innan, för du måste ju ändå ha tillräckligt med tid på flygplatsen för att byta etc. Därför räcker det om du frågar när du checkar in.

• nattinattio

jenjen, ok tack, jag vet ju inte var jag skall cheka in mig själv på amsterdam, måste man gå ut ur "utrikeshallen"? å in igen å alla dessa kontroller efter vägen, så tar väll det mycket längre tid än om jag bara skall förflytta mig till geiten vart nästa flyg går ifrån?

eller finns det inckekning i själva "hallen" (dvs motsvarande taxfree hall på arlanda)? sett fålk som köat där oxå på liknande grejs men aldrig tänkt så mycket på det..
    nån van amsterdam resenär?

• jenjen

Nej nej, om du mot förmodan skulle behöva checka in i Amsterdam så går du bara till ditt flygbolags disk på väg från din ankomstgate till avgångsgaten.
    Jag flyger rätt mycket, både privat och i jobbet, och jag vet att jag har fått checka in själv efter halva vägen nånstans, men minns inte var och när men det är väldigt ovanligt. Jag har flugit via Amsterdam några ggr och där bytt till KLM och Martinair för att flyga över Atlanten till olika ställen och det har varit hur smidigt som helst, har inte behövt checka in mer än på Arlanda.

• nattinattio

jenjen, åh då fattar jag (tror jag) var man skall cheka in sig själva i fall man nu måste, TACK! äntligen ett svar som jag önskade mig ,
    ja då borde vi hinna oavsett.

Svar på tråden Bagaget hela vägen när man flyger med olika bolag ??