• loves

Ni som JObbar inom IT???!!!

jag läste i en annan tråd ang. jobb och löner. Och då såg jag tydligt att de som arbetar inom IT har Mycket större löner än "de flesta andra"....

Ni som arbetar inom den branschen ....

-vad har ni gått för utbildning?
    -Vad Gör ni på arbetet? Vad är era arb.uppgifter??

• Svar på tråden Ni som JObbar inom IT???!!!
  • Poena

Nu har jag ännu inte jobb inom branschen (men söker för fullt) men eftersom ingen annan svarat direkt på frågan så kan jag berätta lite. Ofta har man en utbildning, kandidat men gärna magister (4 år). Själv har jag fil. mag. i datavetenskap men det finns ju andra inriktningar också. Arbetsuppgifter kan skilja otroligt mycket, från att programmera hela dagarna till att sitta och analysera, göra olika undersökningar - kravspecar, testningar etc etc. Många med lite högre löner har någon personalansvar t ex projektledare eller har spetskompetens inom sitt område (och har med andra ord jobbat kanske 5-10 år med just det)

• the baby

Jag är utbildad civilingenjör med IT-inriktning och jobbar som systemutvecklare/konsult. Jag trivs!

• Nika75

Min pojkvän jobbar som IT-konsult och har läst bland annat systemvetenskap.

• Chaplin

Jag har en teknologie magister i datavetenskap och har jobbat sedan augusti 2001. På mitt förra och första jobb ansvarade jag för ett system, den tekniska utvecklingen, förvaltningen och vidareutvecklingen av det.
    Vi var 4 stycken i den gruppen. Det var jag som hade kundkontakten, samlade in krav och såg till att arbetet blev utfört. Jag programmerade också.
    Har programmerat i Visual Basic, Java, .net
    Jobbat med databaser som Oracle PL/SQL, SQl-server

På mitt nuvarande jobb programmerar jag ingenting utan jobbar som Application Manager och har ett ansvar för de konsulter som förvaltar systemen jag jobbar med. Följer upp budgetar, har priomöten med kunderna, uppföljningsmöten med konsulterna, ser till att arbetet utförs i rätt tid till rätt kostnad. Ansvarar för att vi är up to date vad gäller teknik, ser till så att servrar byts ut när de ska. Ser till så att vi följer de lagar och riktlinjer som finns. osv osv...
    Mycket kontakter med främst England, USA och Tyskland.

Har en lön på 35.000

Hoppas att du fått en bild av vad jag gör om dagarna!

• Chaplin

Kan tillägga att det är en ganska stressig och föränderlig värld. Men jag trivs som fisken i vattnet och skulle inte vilja jobba med något annat!

Svar på tråden Ni som JObbar inom IT???!!!