• Glámamma

dopprogram hjäääääälp!

Vi ska ha dop nästa vecka och har helt lyckats glömma bort dopprogramet till kyrkan. Var när vi träffade prästen igår som det hela kom på tal... IIIhhh..... Har någon vänlig själ något tips på var man kan finna mallar för att göra egna kyrkprogram skulle jag bli superglad!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

• Svar på tråden dopprogram hjäääääälp!
  • gosegumma

I psalmboken finns det "dopprogram" som kyrkan följer. Ska ni göra ett eget .

• Alexandra1983

Så här såg vårat program ut:

Psalm 21
    Inledningsord
    Farmor Beatrice läser tackbön
    Faster/Fadder Wendela läser: Evangeliet om Jesus och barnen
    Befrielsebön
    Bibelläsning
    Therese kompar på piano och moster Angelica sjunger "De Hjältemodiga"
    Dopbön
    Trosbekännelsen
    Dopceremoni
    Therese kompar på piano och sjunger "Himlen måste sakna en ängel"
    Förbön
    Herrens bön
    Välsingnelsen
    Psalm 606

• annikaloppan
    Alexandra: Vad långt? Fundersam 
    Måste det vara det?

Jag har ingen aning om hur vårat dop kommer gå till och han döps om två veckor.
    Prästen skulle ringa innan så jag hoppas han vet
  • Alexandra1983

det som man kan ta bort är själva sångerna " de hjältemodiga" och "himlen måste sakna en ängel" annars är det precis så som det står i psalmböckerna. Bara det att Farmor beatrice läste tackbönen och faddern: Evangeliet om Jesus och barnen. Annars skulle prästen ha läst det själv. Men vi valde att de skulle få läsa det istället.

Det ser väldigt långt ut men det tog kanske 20 min eller nåt,klanske inte ens det.

• annikaloppan
    Alexandra: Okej, ja det såg ut att vara väldigt långt. Det kanske var att det itne var prästen som inte läste att det såg långt ut? Jag vet inte Räcka ut tungan
  • Glámamma

Alexandra & alla andra, tack för tipsen! Ja vi hade alltså helt missat att det skulle vara ett speciellt dopprogram till kyrkan men vår präst insisterade på att vi skulle ha detta. (Som kyrkoprogram på ett bröllop ungefär.) Vet inte om det är vanligt eller ej, åååhhhh nu får man ångra att man inte är bättre bevandrad i de kyrkliga traditionerna : )

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

• cantar

Jag arbetar i Sv. Kyrkan och har spelat på vet inte hur många dop, men har aldrig varit med ett dopprogram. Så jag tror inte det är så vanligt att ha det.

• J J

Jag ska också göra ett dopprogram till vårt dop om två veckor. Ska göra som Alexandra, samt att jag ska lägga till vad Elias olika namn betyder och varför han fått dem.. sen ska jag kanske lägga till dikten som ska läsas.. men man kan ju utforma det hur man vill egentligen.. Lycka till!

• goskrutt

Hej Glamamma!

Jag har ett dopprogram färdigt för utskrift som vi hade till vårat dop, jag kan maila det till dig om du vill. Så kan du lätt bara ändra det till det program ni har bestämt. Bara lämna din mailadress på min sida så fixar jag det isåfall. ( Fick själv hjälp med programmet på det sättet..annars hade jag aldrig hunnit :o) )

Lycka till med dopet!

Svar på tråden dopprogram hjäääääälp!