• Jotti

Så kryddor

Hej, hej, jag är en sådan som påtar i jorden hellre än bra. Dvs jag har inte så gröna fingrar som jag önskar mig men jag vill dock försöka mig på att odla lite kryddor. Jag har inhandlat frön till basilika, oregano, rosmarin och timjag men har tyvärr inte kommit längre. Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Jag bor i lägenhet så jag behöver kunna odla dem i krukor. Vad för sorts jord behöver jag, hur mycket vatten, solljus etc behöver de för att kunna växa ordentligt? Vad behöver jag tänka på när jag placerar dem. Har haft blommer som inte alls trivts nära element. Uppskattar all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Så kryddor
  • Japonica

Åhh, jag älskar kryddväxter. Men jag har mest sått i kruka för att sedan plantera ut de som är tvååriga ell perenna.

Men de flesta kryddor tycker om sol.

Rosmarin har jag aldrig satt, men de andra är lätta.

Läs på fröpåsarna hur du ska göra så går det nog bra. Basilikan är bra att "noppa" av blad på, så grenar de sig och får mera blad.

Använd såjord och vattna så att de är fuktiga hela tiden i början. Elementvärme torkar ut jorden.

• Jotti

Tack för svaret. Men jag kom just att tänka på en fråga till. Behöver man stora krukor för att plantera tex basilikan?

• Ugly

Det beror på hur mycket du vill vattna, större krukor torkar ju inte ut lika fort som små. Jag brukar köra "medelstora" lerkrukor med lecakulor i botten och vanlig blomjord (gärna "balkonglådejord" med små lecakulor i!) som jag sätter basilikorna i med typ 5-6 cm mellanrum, när de blivit lite större (dvs du förodlar i såjord tills de fått några bladpar).

Basilika är ju lite känslig, jag vågar aldrig ställa ut den på balkongen eftersom de blir ledsna av minsta vindpust verkar det som. Annars är det ultimata stället för nästan alla kryddor: skyddat läge med massor av sol! Vilket för mig innebär (under sommaren) köksfönstret med balkongdörren öppen så de inte helt brinner upp under soliga dagar.

Svar på tråden Så kryddor