• Helle04

När besked om dagisplats? (Stockholm)

Hej!
    Är det någon som vet när man kan förvänta sig svar på ansökan om dagisplats till hösten? // Helle

• Svar på tråden När besked om dagisplats? (Stockholm)
  • Mrs Boysenberry

Nån gång under sommaren, skulle jag tippa på... Beror ju på när de vet, extremt sena besked kan komma bara några veckor innan! Men för er skull hoppas jag det blir tidigare än så

• menta

det brukar man väl få reda på nu ungefär. Vi har redan blivit erbjuden plats, hon fick plats från 14 augusti vi hade sökt från 1 maj.

• menta

Såg nu att du ville veta om sthlm bor själv i göteborg, sorry. Men jag tror att det är ungefär samma

• Söderböna

Pluttan fick dagisplats från 28 augusti förra året, vi hade sökt från 1 augusti. Beskedet kom precis i samband med midsommar. Jag tror många andra i hennes dagisgrupp hade fått besked tidigare.

Det kan nog variera lite mellan stadsdelarna och beroende på hur situationen är. Vi bor i Maria-Gamla Stan och här var det kaos förra året.

• Helle04

Tack Söderbönan...bor i Katarina Sofia och jag tycker att det verkar lite kaosartat här också. Står i kö för ett privat dagis där dotterns kusin går och hoppas på det...har kryssat i lite andra kommunala alternativ men det kändes mest som en önskelista...dvs man får vara nöjd med det man får om och när man får något. Vi har dagar kvar så vi klarar oss till våren men jag tror att dottern faktiskt skulle ha behållning av att gå på dagis på halvtid redan nu i höst.

• Linnet76

Bor också i katarina-sofia och i mitten av maj skulle man få veta enligt den förskoleinfo som vi fick på bvc idag. Hoppas det stämmer, för man behöver ju snart plannera hösten. Tyvärr verkar det som om det bästa vi kan hoppas på är barackerna på katarina södras skolgård som tydligen ska bli dagis. Min dotter är bara 14 månader i augusti och hamnar därmed typ sist i kön. Känns inte så roligt. Så nu funderar vi på att skjuta upp dagisstarten till minst januari.

• Helle04

Tack Linnet76: Hoppas på maj...känner att vi behöver få lite tid att planera. Baracker på skolgården verkar ju inget kul...mer som förvaring än ngt dagis med kvalitét. Vi har dagar till att vänta med start till i januari, men vi tror att dottern faktiskt skulle ha behållning av att ha dagis på halvtid...får väl se hur det blir. Antar att de måste bygga ut dagis ganska kraftigt då jag tycker att var o varannan drar på barnvagn här...OCH i min gamla bvc grupp är hälften redan gravida igen!

• Linnet76

Helle: Ja det verkar som de håller på att bygga ut för fullt, men för mig lät många alternativ mest som nödlösningar. Man vill ju gärna att ens barn hamnar i en förskolegrupp med inarbetad personal - inte snabbt ihopsatt och i tillfälliga lokaler. Norr om Folkungagatan finns bara ett kommunalt dagis som ska täcka hela området fram till slussen - så det dagiset kan man ju bara drömma om. Och ett av de privata dagisen här i närheten som vi har sökt hade drygt 2- 2 1/2 års väntetid... Vi skulle också vilja att vår dotter började åtminstone på halvtid i höst.

• Helle04

Linnet76: Vi har varit bortresta så jag har inte kunnat gå på någon information. Det du berättar är guld värt. Inser att vi nog ställt oss i kö för alternativ som är omöjliga att få. Daghemet Sälen är vårt förstahandsalternativ...norr om Folkungagatan..ja! Hoppas så på att vi skall ha tur att få plats på kusinens dagis...har man tur så har ens barn rätt ålder o kön för att passa i gruppen. När jag kollade dagis så tyckte jag faktiskt att det varierade ganska mycket på hur det var upplagt. Vill gärna ha en åldersblandad grupp, bra mat, o mattider som passar de vi har hemma (dvs att de inte äter för tidigt)....gärna frukost på dagis (men inte heller den för tidigt)mm, helst en lokal som är bygd för att vara dagis och en bra gård. Ok, en massa krav men samtidigt tycker jag att om man nu tvingas lämna på dagis pga hur samhället är konstruerat så vill man ju att det skall vara bra...Är en ganska stor dagisskeptiker då jag inte gått på dagis själv så det känns verkligen hemskt om hon skulle hamna i ngn temporär lösning med en massa intrimmningsproblem.

• MHN

Innan midsommar brukar de säga i vår stadsdel. Men vi vet redan för vi har fått plats hos en privat dagmamma

• Shedevil

Jag fick veta förra veckan. Viggo ska börja inskolning 16/8. men han ska gå på en privat förskola. Han står i kommunal kö oxå men därifrån har jag inget hört.

• Shedevil

Och i onsdags fick jag veta från kommunala kön... vi fick plats från 12 september! Tur att vi inte ska ha den..

Svar på tråden När besked om dagisplats? (Stockholm)