• esmeralda

ikeas täcke och kuddar?

Hej på er!

Vi var på ikea igår och inhandlade det första till bebben (KUL!!!). Köpte bland annat täcke och kudde till spjälsängen där, tyckte att de verkade bra och till ett bra pris. Till en början kanske bebis ligger ovanpå täcket med en filt om det skulle bli för varmt med täcke tänkte jag, men vi bor i en äldre lägenhet och det kan bli lite småkyligt på vintern...Nåja, till min fråga. Nu när jag satt och tittade på fynden såg jag en liten ruta på både täckets och kuddens förpackning där det står 1+ på. Betyder detta att de bara får användas från ett år och varför det isåfall? Hoppas att någon vet...

tack och hej

• Svar på tråden ikeas täcke och kuddar?
  • CJ 71

Undrar också!!!
    En annan fråga är om det finns andra affärer än Ikea som säljer påslakanset till spjäsäng som har samma mått som Ikeas täcke?

• AprilKotten

Jag tror att Jysk säljer sängkläder till samma mått som ikea har, men är inte 100% säker.

• esmeralda

Va, kan man inte ha påslakanen som man köper på typ babyland till ikeas täcke och kudde heller? Nej, jag börjar nästan tro att jag har gjort ett överilat köp...usch jag som var så glad...

Kanske om vi puffar lite....

• Cilla71a

Det stämmer att man inte bör ha täcke på barn under 1 år. Står även i de flesta gravid tidningar. Detta pga plötslig spädbarnsdöd, det kan bli för varmt helt enkelt så det slutar att andas för bebisarna tror att de är i mammas mage igen. Men jag är själv väldigt kluven i hur jag ska göra. Man vill ju inte att de ska frysa. Ett annat problem är ju att små barn inte svettas heller. Tänkte ha en flecce filt i början för att sedan gå över till täcket när beben är 3-4 mån.

• jebe

Man märker väl om det blir för varm, får väl ha lite koll på den lilla ibörjan! Pratade med mamma igår (hon har köpt ett likadant täcke till oss) o hade oxå upptäckt att det stod från 1 år. Hon sa att hon hade haft gosiga täcken til både mej o mina syskon o vi lever o mår utmärkt.... Hon trodde inte att det va nån fara men man behöver ju inte bädda ner de små totalt!

• Wyrm

Min mamma sa att man kan gosa ihop täcket runt bebisen istället för att lägga det över bebisen. Då blir det lite mer trångt för bebisen med så då känner den sig tryggare.

• Barn2

Och så vitt jag vet ska man INTE använda en kudde till bebis för att bebisens huvud och kropp för övrigt skall ligga platt första tiden- inga "böjda" ytor...

• Lovan

Jag har hört att man ska ha en tunn tunn baby-kudde till bebisen för annars kan huvudet bli deformerat.
    Underligt låter det ju, men...

• familjenschmidt

jag har hört att man ska ha en ganska stor kudde då hela axelpartiet ska upp på kudden oxå...en så pass mjuk och tjock så huvudet sjunker ner...
    täcke har jag köpt på ikea,kommer däremot använda det att bullra upp runt om som wryms mamma tipsat om...och sen bara ha fleesefilt på bebis...kan ju lägga på en extra om det blir kallt...

• merrin

jo kudde ska man ha nu för tiden....
    jag köpte oxå täcke på ikea ,men blev jäkligt besviken på kvaliten.
    Till min dotter som föddes -99 köpte jag täcke på jysk ,det var otroligt mjukt och ett STORT plus ,man kunde tvätta det på 90 grader ,vilket var bra eftersom hon spydde som en ....ja...nyfödd kan göra.

Jysktäcket var dyrare men bättre.

• Lilou

hmm...nu borjar man ju verkligen undra...vad ska bebisen ha for tacke?! och ska hon/han ha kudde eller ej? ngn som vet med sakerhet?
    puffar upp!

• Linka

Min bm i föräldrargruppen sa att nu förtiden ska spädbarn ha kudde, barnets axlar ska vila på kudden...

• esmeralda

Hmmm...Jo, kudde ska dom ju ha nu, fluffig ska den vara också och som någon skrev ska i princip halva bebisen ligga på kudden. Min undran var egentligen inte varken det eller frågan täcke eller inte, för jag har som sagt tänkt att bebben ska ligga över täcket med en filt om det skulle bli för varmt. Frågan jag har är varför ikea har åldersgräns på täcke och kudde till spjälsäng. Är det något med materialet eller så, eller har de bara fått en plötslig önskan att utbilda oss blivande föräldrar i vad våra barn ska ha för sängkläder?

• Dantes matte

Jag tror att anledningen att täcket är från 1 år är för att Ikea vill gardera sig mot att inte bli anmälda för spädbarnsdöd. Vad jag hört är att små barn kan ej reglera temperaturen och att ett tjockt täcke blir för varmt. Ikea säljer bäddset för baby kallat pellejöns tror jag, det innehåller lakan, påslakan, örngott och filt för bara 99:-, riktigt prisvärt (nu låter jag som nån försäljare från ikea, men det är bara det att jag är så innerligt trött på babyland och deras ockerpriser).

• ily

Hej!
    At hemma i England just nu (darfor inga extra bokstaver - forlat om det ar jobbigt att lasa!) och har star det att man skall absolut inte ha tacke till barn under ett ar. Istallet skall man ha en filt och aven tva om det ar kallt.
    Sen sa tankte jag...det ar manga som skriver att de skall ha fleecefiltar men ar det inte battre att ha nagot som ar 100% bomull?
    Nyfiken pa vad ni andra tycker.....

• Stjärnstoft

IKEA här i stan har skyltar på sin barnavdelning att dom ej rekommenderar täcken till barn under 1 år just för att det kan bli för varmt.

• Pingu

Ily, jag har letat som en tok efter en bomullsfilt som passar i spjälsängens påslakan (100*130), men inte hittat någon. Köpte en tunn fleecefilt i stället och klippte till den i rätt storlek. Sen har jag köpt en mindre bomullsfilt också ifall fleecen blir för varm. Men om någon vet vart man får tag på större bomullsfiltar så vill jag gärna veta.

Efter att ha följt denna tråd inser jag att vi behöver köpa en kudde till spjälsängen.

/Pingu

• saggitarius

ily.. jag tror oxå att det egentligen är bättre med 100% bomull eftersom fleece oxå kan bli för varmt... Dessutom finns det pyjamaser man kan ha på bebisen.. o konstigt nog så klagar inte barnen om de inte har täcke på sig.. o fryser de ändå så kommer de nog att gallskrika eftersom det är vad bebisar gör om det blir obehagligt..(hunger, skit, ont, kallt, varmt etc..) Så man får väl helt enkelt lära känna in bebis...

• ily

Pingu - jag har (idag!) kopt en filt i 100% bomull, fanns i storlek 70x90 och 120x155 men da passar de inte i paslakanet, hmm...
    Har i england anvander de ett lakan under istallet men det verkar mindre trasligt for bebisen med paslakan. Hade inte tankt sa langt att man kunde ha paslakan med filt i, inte tacke!

Svar på tråden ikeas täcke och kuddar?