• Alvi

Hur kan kilon egentligen "smyga sig på"...?

Läser lite här och var om folk, både män och kvinnor, som berättar att "kilona bara smög sig på", och att de har sett foton på sig själva och blivit chockade över att det är DE på korten och så.
    Att de vägde si och så mycket men plötsligt insett att de väger alldeles för mycket och måste göra nåt åt det...!

Jag har i nästan två år legat stilla på en vikt, men på sistone (de senaste 2 månaderna ca) insett att jag har gått upp ca 5 kg.
    - Det har dels märkts på att kläderna sitter annorlunda, och att jag nu kan ha kläder jag inte kunde ha för ett tag sen, eftersom jag har "fyllt på" liksom.
    - Jag SER det även på min kropp - magen har blivit putigare, brösten lite fylligare och jag har fått "lovehandels"...
    - Jag ser även viktuppgången på vågen.

För mig hade det (nog) varit en omöjlighet att om 15 kg se mig själv på foto och bli chockad. Man måste ju MÄRKA när det händer...?

Jag kan inte förstå hur kilon kan smyga sig på. Nån som vill förklara...?

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Svar på tråden Hur kan kilon egentligen "smyga sig på"...?
  • evaviola

Jag kan nog förklara det så här: Jag pendlar mycket i min vikt, ena dagen väger jag 63, andra 66. Detta märker jag inte på sjlva kroppen, jag ser inte att magen blir större tex. Jag märker det heller inte alltid på kläderna för jag gillar att gå runt i stora kläder. Väger man sig inte heller så ofta så märker man inte av att man går upp i vikt helt enkelt.

• pluie

Kan det inte handla om att man förnekar det för sig själv då? Att man inte orkar ta tag i det när det "bara" gäller typ 5 kg, men sen när man gått upp 15-20 kg gör det ju så stor skillnad, man måste köpa massor med nya kläder och de flesta lär väl känna en stor skillnad när man rör på sig, går i trappor etc och kanske får ont i knän och så? Då blir det ju så påtagligt och ger så mycket fler konsekvenser, 5 kg gör ju ingen skillnad förutom utseendet..
    Så har jag iaf alltid tolkat det när folk säger att kilona smög sig på.

• cast77

Ja du jag tror det är lite förnekelse i det hela...Eller så går de sakta upp. Exempelvis om du går upp ett halvt till ett kg i månaden så märks ju inte det på en gång på kroppen och du hinner som vänja dig vid din nya kropp.

Själv så väger jag 10 kg mer än "noralt" nu men jag fick en liten tjej för två månader sedan.

• Taffer

Själv har jag gått upp ca 20kg på dom nio månaderna som jag och min sambo var tillsammans innan jag blev gravid, och jag kan nog inte påstå att d bara har "smygit" sej på, utan jag é helt enkelt för lat och jag älskar mat! Sen att jag nyss hade tappat 12 kg precis innan jag träffade sambon och la på mej dom lika snabbt igen (gick ner dom med hjälp av pulverdiet på två månader) har nog lite med d att göra.

• Themis

Näpp, nog fan ser man att det är åt helvete i spegeln men de två gångerna jag har gått upp mer än lovligt så har det berott på att jag var stressad och mådde skit och då tänker man bara att "jaja, jag hinner inte ha koll på den biten också just nu".

Andra gången var jag gravid och kräktes varje dag om jag inte tuggade hela tiden, inte direkt lätt att hålla vikten då...

Men man får ta sig i kragen och gå ner kilona sen igen-en bra grej om man inte är gravid och "har bestämt sig" är att bestämma några kläder som man ska passa in i-gör man inte det så är det dags att röra på benen och spola godiset några veckor så att man inte spränger sin storlek. Våga vägra större storlek!

Jag har en väninna som har slängt ut vågen och bara kör med den metoden och det funkar utmärkt för henne. I bästa fall kan man styra upp sin viktpendling då så det bara slår på ett par kilo sett över året. För det är mycket lättare att få bort tre kilo tre veckor om året än att försöka få bort 15 kilo efter fem år...

• lilla mej

jag kan bara svara for mig sjalv, men jag har gatt upp ca 10 kg pa 10 ar alltsa ca 1 kg om aret, det kanske inte later mycket men om jag jamfor foton nu och for 10 arsedan sa ser jag ju skillnad och kan inte forklara varfor utan bara att kilona har "smugit" sig pa mig. Kanske har me daldern att gora inte vet jag, tror inte jag har blivit latare eller ater mer onyttigt snarare tvartom.

Svar på tråden Hur kan kilon egentligen "smyga sig på"...?