• Apif la deuxième

Omtänksam eller egoist?

Hej!

Jag undrar hur ni motiverar omtänksamhet och egoism?
    Frågan kom upp i en annan tråd, många vet kanske vilken, men jag vill inte att ni isåfall drar fram det, det kan ni diskutera i den tråden, här vill jag diskutera min fråga helt allmänt.

Alltså, vad gör en människa omtänksam?
    Jag har fått den känslan att vissa anser att det är allt eller inget. Gör man inte precis ALLT man kan för sina medmänniskor så är man en hänsynslös egoist som är oempatisk och inte vet vad omtänksamhet är.

Spelar ingen roll hur mycket man gör för amdra, men det faller tydligen på en sak. Är det nåt man INTE gör så är man en dålig människa.

Och med egoism är det tydligen samma sak fast omvänt.

Det kan ju rimligen inte finnas någon människa i hela världen som isåfall kan klassas som omtänksam, för ingen kan ju göra allt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Omtänksam eller egoist?
  • Aaliyah

Vadå; det är väl upp till dig själv hur du väljer att kategorisera dig?

• Apif la deuxième

Aaliyah jag frågar inte vad jag tycker, jag undrar vad ANDRA tycker

• Clavi

Jag tycker i mångt och mycket att det handlar om sunt förnuft. En människa med ett normalt känsloregister har av naturen omtänksamhet i sig. Sen kan man visa omtänksamhet på olika sätt men för mig handlar omtanke om att se andra, se deras behov och deras känslor. Det handlar också mycket om att ge och ta. Mitt motto är att behandla andra som jag själv skulle vilja bli behandlad i samma situation.

• veronicaermanbriks

hjälp vad svår fråga!!!

Ska fundera lite men jag återkommer med svar *ler*

• Karate

Jag tycker att många är omtänksamma av egoistiska skäl. De vill ha tacksamhet i gengäld. Var detta OT eller svar på lite av din fråga?

• Apif la deuxième

Karate, vet inte om det var ett svar, men en intressant synpunkt iallafall!

• idiblon

Jag är omtänksam av egoistiska skäl, för att jag inte gillar mig själv om jag inte är omtänksam. Inte för att andra ska tycka om mig, utan för att jag VILL identifiera mig som en omtänksam och sympatisk person.

• Aaliyah

Jag tycker att om man är omtänksam i 66,33 procent av fallen är man en omtänksam människa.

• Apif la deuxième

Var du ironisk nu Aaliyah? Jag önskar att jag skulle få seriösa svar i tråden.

• Karpet

Omtänksamhet är kanske alltid bara en egoistisk handling egentligen. Lika som sorg på något sätt. I alla fall i vissa fall.

Om t ex min släkting som är 90 år dör. Han/hon har länge varit trött på livet och har nästan längtat till den dagen han/hon somnat in. Om jag då gråter och känner sorg när den personen går bort är det då inte bara av egoistiska skäl, eftersom jag ju blir ledsen för att personen inte finns i mitt liv inte för att det är synd om personen som har dött.

• Karpet

Jag förtydligar:

Jag gråter alltså för att jag tycker synd om mig själv inte för att jag tycker synd om min släkting. Han/hon har ju fått som den vill.

• Roisin Dubh

En människa är väl sällan alltigenom ond eller god.  Egoistiska är vi alla från och till och tur är väl det för om vi inte tänkte på oss själva ibland skulle vi inte tänka alls.

Omtänksam är man oftast mot de man förstår bäst och kan känna empati för.

~ Några meningslösa ord i botten av inlägget ~
  • Roisin Dubh
    Karpet skrev 2006-04-23 22:14:16 följande:
    Omtänksamhet är kanske alltid bara en egoistisk handling egentligen. Lika som sorg på något sätt. I alla fall i vissa fall. Om t ex min släkting som är 90 år dör. Han/hon har länge varit trött på livet och har nästan längtat till den dagen han/hon somnat in. Om jag då gråter och känner sorg när den personen går bort är det då inte bara av egoistiska skäl, eftersom jag ju blir ledsen för att personen inte finns i mitt liv inte för att det är synd om personen som har dött.
    Där är det många människor som missuppfattar sorgen.

Sorg är och ska vara egoistisk! Sorgen är till för de som mist någon, inte den som lämnat. Man sörjer för att förlika sig med saknaden man inte kan acceptera. Därför är sorgen också individuell och man kan varken tvinga fram den eller skjuta undan den. Åtminstone inte för alltid.

Försöker man hoppa över sorgarbetet, som jag gjorde när min pappa dog, så kommer den och slår dig i nacken ändå när man minst anar det.

Så för sjutton gott folk! Ha aldrig dåligt samvete för att ni är ego i er sorg! Det är naturligt! Glad
    ~ Några meningslösa ord i botten av inlägget ~
  • biomedbonus

Jag vet iallafall vad en egoist är, det är en såndär jäkel som låter andra göra, det hon själv ska göra.
    med rent samvete!

Svar på tråden Omtänksam eller egoist?