• NenniePennie

Kliande utslag på händerna...

Jag är så trött på mina utslag som kommer tillbaka år efter år efter år...

först börjar det att klias på händerna. Och ju mer man kliar, desto rödare blir det. Sen kommer det som små "knottror"... De kan vara om man kliar sönder dem. De är små, inte större än en _liten_ finne.
    Sen blir det torrt, jättetorrt. Jag har inte kommit till det stadiet än, men det kommer, det vet jag.

Jag är väldigt noga med att tvätta händerna efter toabesök och så vidare, så jag tror inte det har med hygien att göra. men vad är det??? någon som har haft nåt liknande??

• Svar på tråden Kliande utslag på händerna...
  • tii

Jag tycker det låter som eksem.. ta kontakt med en läkare så du kan få nån kortisonsalva eller något utskivet.
    Lycka till.

• NenniePennie

men vadå för eksem?? har fått eksem i armvecken med usch

• CrazyOne

Kan du inte vara torr då?

Vet att jag lätt bli så på vintern..
    Det börjar klia och man börjar, sedan kommer dessa förbannade utslag och man blir röd och det kliar ÄNNU mer..

Torreksem eller vad det kallas..

• NenniePennie

njea, det är inte torrt, bara där de där små finnarna uppstår, resten av händerna är "normalt" torra/fuktiga

• tii

Min kompis har sådär med, ena handen är helt röd o torr med små utslag, + att hon får i knäveck osådär. Många får eksem om dom är mycket i vatten (tex. inom vården när man tvättar händerna mycket) Det är inte kul.

• NenniePennie

nää usch det låter inte kul. min syster när hon jobbade heltid, då hade hon jättetorra händer. såg ut som skrynkliga 80-årings händer.

• tii

Min kompis använder en salva som heter elocon (tror jag) men den är receptbelagd, så om jag vore du så skulle jag gå till läkaren o kolla om det är eksem, för det kan ju sprida sig så att det blir ännu mer.

• NenniePennie

jag fick cortizon av min skolsyster, men jag har hört att man inte ska använda det långvarigt??

men jag får väl gå till farbro doktorn så han får kolla på det annars.

• Alle

Det låter som den gräsliga åkomma även jag lider av - Atopiskt eksem.
    Det du har just nu låter som den klassiska "klådcirkeln" och du är mitt inne i den.
    Jag har haft i många år och testat ALLT, och nu har jag en fungerande behandling bestående av Typ III-kortison Betnovat kombinerat med Propyderm mjukgörande som jag använder Konstant, får på recept i 700 ml-pumpflaskor (Riktigt stora). Är det riktigt jobbigt så behandlar jag med kaliumhandbad.

Jag får först klåda, gräslig klåda. Sedan blir det självsprickor med små knottror som finnar med gult innehåll (Det är inte var)
    Sen blir det torrt så torrt...

Läs mer här: www.glaxosmithkline.se/hud/ och
    här: huden.nu/dermatologen/patinfo/41-50/49.shtml
    Kontakta genast hudkliniken på ditt sjukhus för en undersökning!
    Lycka till!
    Jag lider med dig!

• Stumpan25

Påminner om det jag har, en speciell form av psoriasis (PPP) som bara sätter sig i handflatorna och i vissa fall under fötterna. Jag har bara i händerna och det kommer i perioder, i handflatorna. Massor med små, små, små upphöjningar med gult innehåll som sedan spricker. Sen blev skinnet så torrt att det i princip går att dra bort och sen gör det givetvis svinont. Efter mina graviditeter har det blivit mycket bättre och nu får jag bara enstaka perioder och de är mycket lindrigare. Bara några få ploppar och lite rött i händerna.

Men jag tycker du ska söka läkare för det, för det finns hjälp mot eksem eller vad det nu kan vara som du har.

Svar på tråden Kliande utslag på händerna...