• Kladden

Slutat amma min 3 månaders bebis

Har sådana skuldkänslor...klarar bara inte av att amma :( Fick panik...är jag en dålig mamma? BVC rekommenderar en till att amma sin baby till de iallafall är 6 månader (helst längre). Men jag klarar det bara inte. Fler än jag som varit med om detta?

• Svar på tråden Slutat amma min 3 månaders bebis
  • puhbear

Jag är så irriterad över alla dessa pekpinnar när det gäller amningen!!
    Jag fick själv erfara det du går igenom o slutade amma redan efter tre veckor när det bara tog stopp på allt!
    Pga min ångest o min deprission så blev jag som förlamad invändigt o kunde inte amma.
    INGEN ska behöva känna skuld för att amningen inte fungerar!
    Matstunden för dig o ditt barn ska vara en trivsam stund m njutning.
    DET är huvudsaken annars mår ni båda dåligt o din bebis äter inte tillräckligt.
    De ersättningar som finns i dagens läge är väldigt bra komplement till bröstmjölk o ger fullständig näring o viktiga vitaminer.

OM du vill sluta amma så gör det o ge ersättning i lugn o ro till ditt barn.
    Min sambo tyckte det var mysigt o få ge mat på natten han oxå.

Du är en lika bra mamma vare sig du ammar eller ger ersättning. Den bästa mamman är du om du gör det som känns bäst för dig o ditt barn så ni mår bra. Eller hur...

Lycka till!!!
    *kram*

Innan du stoppar hela kakan i munnen, ta en smakbit först, den kan ha en bitter eftersmak...
  • MariaViktor

Ja jag blir oxå arg på ammningshysterin som råder! Kan man amma så är det ju jättebra med ofta blir det problem! Skit i vad andra säger, du är absolut ingen dålig mamma!!!

När man säljer bröstmjölk till sjukhusen vill dom bara ha mjölk från dom första tre månaderna allså måste det finnas mest näring då.

gör vad du tycker är bäst!!!

• Saltlakrits

Du ska göra det som känns bäst för dig...
    Tre månader är ju jättebra..

Jag tycker det som känns viktigast med mig när det gäller amning är närheten.
    Och den går att få med flaska oxå.

Jag har en syster som ska sluta amma sin dotter nu (3 mån).
    Hon ringer och nästan gråter över att hon skulle göra fel.
    Jag tycker det är fel att det har blivit så mycket prat om det med att amma så föräldrarna mår dåligt.

Visst är det bra men inte livsviktigt.
    Klart du ska ge din älskling flaskan!

• andypandy

nää jag ville också sluta amma nu ( min e 3 mån). har försökt ge flaska en hel vecka men hon vägrar så nu ammar jag helt igen.
    men jag har inget dåligt samvete för att jag vill sluta. jag gillar inte att ammma helt enkelt . det e kladdigt , jobbigt att ha amningsvänliga tröjor hela tiden , jag gillar inte att göra det offentligt mm
    jag känner mig så otroligt låst och speciellt nu när hon inte tar flaska heller. min förra dotter amma jag i 3mån och hon är friskaste tjejen på dagis så det där med sjukdomar tror jag mer e genetiskt !!
    samma dag jag sluta ammma min förra dotter blev jag som en helt annan mammma ! gladare och lyckligare !
    Nu satsar jag hårt på att hon ska gilla riktig mat och hoppas hon ska ta flaskan i samband med det !!

Du har ammat i 3mån och det e ju kanonbra ! Närheten kan man ge även med flaska. håll bebben när dig. jag ville också att bara jag och min kille fick ge flaska. kändes bäst så !

• LillaLulla

Nej, du ska INTE ha dåligt samvete och du är INTE en dålig mamma! Jag är en av de som blev tvingade att amma på BB, fastän min son hade för högt bilirubinvärde och låg under uv-lampa och var så trött att han inte orkade suga. Fick inte ens pumpa ur bröstmjölk och ge honom! Gissa om jag övergav amningen genast när jag kom hem från BB... Sonen är nu 4 månader och mår jättebra ändå.

Tänk på vad som är bäst för dig och ditt barn. Inget barn mår bra om inte mamman gör det. Ingen amning i hela världen kan kompensera ett gott humör, skratt och lek. Och tänk SJÄLV och inte med bvc! Lycka till!

• LillaLulla

andypandy - prövat med pipmugg?

• Girly

Har inte läst igenom diverse kommentarer men jag slutade också amma "tidigt" vid ca 2 månaders ålder.
    Från början kom amningen i gång jättefort. Fick ofta mjölkstockning pga. överskott.
    Sen när dottern närmade sig 2 månader blev hon aldrig nöjd efter amningen. Jag fick panik å stressade upp mig, oroade mig för hennes viktuppgång etc.
    Gick på café och tänkte att jag skulle pröva på flaska. Tanken att sitta på ett café med ett barn som skriker pga. att mjölken inte räckte till gjorde mig skräckslagen!
    Så, jag köpte Nan1, värme och gav på flaska - å visst var det smidigt! Jag fortsatte amma första målet på morgonen men nu finns det inte heller kvar något så nappflaskan åker fram ideligen.

Om jag har skuldkänslor?!
    JAA! Jag känner mig som en fruktansvärt dålig "morsa" trots att jag är noga med att ha henne nära när jag ger flaska osv.
    Nästa barn ska jag (hoppas jag) amma så länge jag kan.
    Men att se sitt barn frustrerad över att maten tar slut gör ju inte mjölkproduktionen lättare.
    Så... nappflaskan använder vi!

MEN, varför ska man egentligen ha panik över att man inte ammar?! Från början stördes jag av alla kommentarer om jag har tillräckligt med mjölk, OM jag ammar etc.
    Nu för tiden svarar jag ändå stolt - NEJ, jag ammar inte!
    Då blir dom tysta....
    Men, för mig själv så skäms jag

• sarek

Jag slutade amma min son helt när han var ca 3,5 månad...höll på med morgon amningen det sista, men det blev mindre och mindre mjölk...så han har fått ersättning den övriga tiden på dygnet. Han har mått lika bra för det och växer och följer sin kurva hur bra som helst. Nu är han 6 mån och äter gröt och "vanlig" mat och är en stor och fin kille "normalviktig".

Visst har jag haft skuldkänslor, gråtit och mått dåligt över att amningen inte har fungerat som jag ville att den skulle göra. Hade gärna fortsatt om det fungerat, men tyvärr gjorde den inte det. Min son tog glatt flaskan ifrån början och nu blir han jätteglad när han väl ser den. Han får nu ca 1-2 mål ersättning på dagen sedan blir det mat.
    Började med smakis när han var 4 mån.

På tal om BVC..min BVC sköterska sa att bara han har fått i sig den första månadens mjölk så är det bra...sedan spelar det inte så stor roll. Hon har aldrig propsat på att jag ska amma honom till varje pris. Så känn ingen skuld för det heller.

Lotta o Simon
  • CrystalHeart
    Du gör inget fel alls!

Kan man inte amma, så kan man inte.
    Jag har kämpat på i ett år, men tycker ändå att jag fått mer närhet, när jag gett dottern flakska. Det har varit så mycket stök för oss när vi ska amma av diverse anledningar, så därför är det så skönt när man ger flaskan och man bara kan njuta och mysa istället!

Du ska inte amma för att du "måste", utan för att det känns bra!
    Och gör det inte det så mår du och ditt barn bättre av att låta bli och satsa på flaska istället.

Strunta i alla "pekpinnetanter" som alltid "vet" så mycket.
    Det är du som mamma som vet mest och bäst vad som passar er!

Du är den bästa mamman för ditt barn!
  • LisaLotta

Jag ammade i och för sig i 4½ månad, men var inställd på att amma länge, därför tyckte jag att det var väldigt jobbigt när jag fick sluta. Alva fick tänder när hon var 4 månader,och gnagde sönder bröstvårtorna. Detta ihop med att hon aldrig riktigt gillade att amma,och att min mjölk därmed började ta slut, gjorde att vi slutade, och hon fick flaskan. Sen var hon tidigt väldigt glad i mat,så det var inga problem, det var mest jag som tyckte det var jobbigt...

Svar på tråden Slutat amma min 3 månaders bebis