när kommer bröstmjölken??
När kommer mjölken till brösten så att säga?
Är lite nyfiken....
Feather
När kommer mjölken till brösten så att säga?
Är lite nyfiken....
Feather
När barnet är fött och den får suga på dina bröst så sätts ett hormon igång och mjölken börjar produceras...Först kommer det råmjölk som är väldigt energirik och barnet klarar sig ganska länge på den (den är gul) sen kommer den "vanliga" bröstmjölken och den är mer vitaktig efter ett tag. När du ser att barnets bajs har förändrats från svart/grönt till gul/beige så vet du att barnet har fått bröstmjölk i sig.
Det gäller att bjuda på bröstet ofta så mjölken rinner till..Barnet bör amma med ca 3-4 timmars mellanrum i början. Men de första 24 timmarna brukar de klara sig bra på de reserverna som de har kvar från fosterstadiet.
På mig kom det mjölk (tillräckligt för att tröjan skulle få fläckar) redan under graviditeten. Sedan tog det fem-sex dygn efter förlossningen innan bebisen verkade få i sig mer än droppar: de gav honom tillägg på BB de första dygnen eftersom han rasade i vikt innan mjölken kom igång. Sedan rann det ur båda brösten mest hela tiden tyckte jag, de första månaderna... . Efter ungefär tre månader blev det mer "lagom", dvs det kom tillräckligt med mjölk för att bebisen skulle vara nöjd men inte så mycket att allting var plaskblött hela tiden.
Menar du den riktiga mjölken när man börjar amma, eller? Som du ser så kommer det ju ofta mjölk redan under graviditeten och är det din fråga, så kan det ju variera jättemycket.
Själv fick jag lite mjölk i v 22 nån gång, hade några veckor och sedan ett uppehåll fram till v 35-36. Nu är det ordentligt mycket som kan blöta ner på tröjan. En del har mer tidigare, en del märker ingenting innan barnet har kommit ut.
Annika, v 39
På mig började det direkt innan jag testat pos!! Såg att jag vid två tillfällen var blöt runt ena bröstvårtan när jag inte hade bh. Tror det beror på att det då var ca 9 mån sedan jag slutade amma min son och det kanske fanns kvar några hormoner eller nåt.
Nu ser jag det ibland (är i v11) men det är inte ofta och jag märker det inte när jag har bh.
Förra grav började det ca 4 mån före bf så jag fick använda inlägg men det är ju inte den riktiga mjölken.