• Baby 1987

Grand Danois!

Finns det någon här som har eller har haft en Grand Danois?
    Jag är helt inne på att skaffa hund men vet inte vilken hundras som hade passat mig...

Jag har umgåtts med två Grandis hundar och efter det blev jag helt fast-de är ju underbara! Det var en chock för mig att se hur STORA de var, jag är kort i rocken så jämfört med mig var de gigantiska.

De var lugna och hur goa som helst när jag träffade de men har hört att Grandis hundar inte alltid är sådär superlugna?! Att de river ner huset, stämmer det?

Hur klarar ni gå ut med de i koppel? Drar de inte oerhört mycket? Åh, jag har så många frågor ju...

Vad är det som är positivt och negativt med de?

• Svar på tråden Grand Danois!
  • giz

drar dom välldigt mye?

hmm oavsett hund så handlar det om uppfostran så klart........ och som med andra hundar som är lite hårdare så krävs kunskap och hundkurser m.m

jag ska ta min fotboll å gå till fotbollsplan...................
  • Duckan74

Yollis har en grand danois tror jag, kika in hos henne!

• giz

GD är INTE en första hund, dom som risen mfl är en hund för den erfarne.

• svirvel

GD är en härlig hund. Men STOR Dom lär ha "anlag" för separationsångest, därav har dom rykte om sig att förstöra hela hus...
    Jag ser inte nåt hinder för att ta GD som första hund. Men man ska läsa på och vara beredd att jobba med hunden. Det tycker jag gäller alla raser!

• babytrin

Baby 1987:

Hur är du som person då? Vad vill du göra med hunden? Har du bestämt dig för en GD? Vad kan du annars tänka dig för ras? Kort eller långhårig? Finns hur mycket som helst som man måste tänka på

(jag tycker att man kan ha alla hundar som "första hund" men det handlar om hur mycket intresse man har. Att man verkligen vet vad rasen kräver, och har någon som man kan få hjälp ifrån MM)

• Baby 1987

Tack för alla svar!

Det jag är ute efter med en hund är sällskap och promenader (älskar att vara ute och gå). Agility hade också varit kul att prova på...

Har hört att många lämnar tillbaka sin GD när de inte klarar av den längre . Det som oroar mig mest med denna ras är att den är för stor för mig för att kunna klara av. Att den skulle vara för stark för att vara ute och gå med, jag kanske har fel?

• giz

GD är tonåring välldigt länge, och en hård hund som behöver en fast hand.
    dom växer välldigt fort och agility med en GD nja vem vet vem vet......

ta kontakt med en GD uppfödare....... har inte hittat ngn som rekomenderar GD till en nybörjare men det e klart mye kan hända på några år.

tänk oxå på att livslängden på GD är bara ca 8 år och att dom ofta dör av att hjärtat inte orkar med den stora kroppen.

hitta en kille i hmm skåne tror jag som omplacerar och föder upp GD, ska se om jag hittar honom igen.....underbarare människa får man leta efter.
    han har jobbat så många år med det här och han kan GD i varje hårstrå återkommer om jag hittar hans sida

• Baby 1987

giz: TACK så jättemycket, det had verkligen hjälpt om jag kunde kontakta honom

• Maryveken

jag har en grandis kille.. räkan :)
    han drog rätt mycket när han var yngre.. ca.. 5-6 månader..
    men sen gick vi en koppelkurs med en duktig ledare och efter 20 minuter så gick han utan att ens ha en tendens til att dra.
    han har nästan aldrig dragit sedan dess..
    men han är en hund som tycker om att lära.. och få beröm :)

läste att du ville gå mycket?
    då är det juh lite trist med en gd..
    i början..
    för då ska de bara vara ute och leka i stunder typ..
    inge promendader före ett år..

men det är helt klart världens goaste ras..
    någon snällare tror jag blir svårt att hitta ;)

M

• svirvel

jag tävlar och tränar själv agility med två hundar och jag har inte sett en endast GD i något sammanhang.
    Vill du ha en agilityhund ska du nog satsa på en mera smidig modell, som faktiskt ryms genom t.ex. agilitytunneln

Lycka till med fortsatta funderingar!

• Angel80

Jag har också en GD. Skulle nog beskriva min tjej som ett "evigt" barn. Hon blir 10 år gammal nu i början på maj och hon är fortfarande lika busig och "egen" som hon var när hon var 2. Även om hon har lugnat ner sig betydligt idag jämfört med då.

Visst drog hon lite i början och självklart är det ju en stark hund, det är bara att titta på storleken så förstår man det. Men precis som någon annan skrev så handlar det ju om att lära hunden om vem som bestämmer.

Vår tjej har ALDRIG rivit ner något här hemma, aldrig någonsin. Hon har aldrig tagit något från bord eller liknande för att hon har haft storleken att komma åt det.

• Baby 1987

giz: TUSEN TACK för infon, ska kolla den nu

werkestam: Ja, jag hörde oxå innan att den ska ta det lugnt innan ett års ålder...innebär det mycket korta promenader? Det får det vara värt! För jag är ju så FÄST vid den rasen

• Baby 1987

svirvel: Agility får jag skrota, det är inte så viktigt för mig . Men jag måste överväga en GD jättenoga! Men ååååh, så mycket jag vill ha hund!!

Angel 80: Det lät tryggt att ni inte har fått något förstört.

Hur mycket har ni betalat för era vovvar? Varför ville just ni ha en GD?

• Baby 1987

svirvel: Agility får jag skrota, det är inte så viktigt för mig . Men jag måste överväga en GD jättenoga! Men ååååh, så mycket jag vill ha hund!!

Angel 80: Det lät tryggt att ni inte har fått något förstört.

Hur mycket har ni betalat för era vovvar? Varför ville just ni ha en GD?

• Maryveken

mja..
    kanske...
    jag går mest bara ut i skogen och busar lite sen går jag hem igen..
    typ 2-3 gånger om dagen.

men vi är ute rätt mycket när vi är hemma.
    han springer lös och får då röra sig som han vill :)

har börjat lite lätt nu på slutet att ta 30min promenader 1 ggr/varannan dag.

10 000 gav vi för honom.
    men allt som allt innan vi var hemma så landade det på 13500.
    men då köpte vi juh med oss lite mat, koppel, halsband, skålar osv..

tänk på att dom äter väldigt mycket och det gäller att ge bra foder så där kan slantarna dra iväg..

jag köpte dg just bara för att jag alltid velat ha en.
    så efter alla dessa år av längtan har man juhsamlat en del info.
    och jag har kommit fram till att de är de lugnaste, och goaste hundar man kan hitta :)
    mycket hund för pengarna :) haha..

precis som angel80 skrev om sin så är räkan väldigt försiktig inne och tar det lugnt så att han inte river ner en massa grejer.

så de brukar de vara ganska duktiga på.

• ALJO

Har oxå en GD, inte helt renrasig dok, så han är bara 80 cm i mankhöjd.
    Jag vill verkligen rekommendera rasen. En hund som inte kräver mycket, dvs inte mycket motion och mental träning, dock måste den ju tränas att "uppföra sig" eftersom den är så stor. Min är väldigt ouppfostrad eftersom vi bor på landet och mina hundar springer löst och går in och ut som dom vill, då går det bra ändå, men jag skulle inte vilja behöva gå med min kopplad i en stad med andra hundar när han inte är så vidare väluppfostrad.
    Första året med min hund var nog ganska jobbigt, han rev inte huset, men den halvtimman som han var hemma själv i skiftbytet åt han upp halva huset... Och det tog evigheter innan han blev rumsren, och när han väl blivit det så kom han in i den berömda könsmognads/trotsåldern, då började han pinka inne igen, och då var det som om en häst pissar...
    Men sedan har han inte gjort något bus överhuvudtaget.
    GD är en hund som vill ha mycket kroppskontakt. Sover tätt intill och vill gärna sitta i knät.
    GD är inte den mest lättfostrade hunden, eftersom dom ofta är ganska "coola" så är dom inte alltför måna om att lyda ögonblickligen, mera som om -Jag får fundera på om jag har lust om en liten stund...
    Fast dom är lugna, trygga i sig själva och tar faktiskt inte så mycket plats, eftersom dom inte vimsar runt som många andra hundar.
    Som någon annan skrev kan dom vara dyra i veterinärräkningar, men det handlar om att hitta en bra uppfödare och lite tur.
    Och agility kan du nog glömma, men promenader när hunden är vuxen får dom inte nog av!

• Baby 1987

werkestam: var hittade du bra info om rasen? hur gjorde du inför ditt planerande, några bra tips?

ALJO: det är ju perfekt att bo på landet ju! men det gör jag tyvärr inte...kan det gå lika bra med ett vanligt medel-hus med trädgård tro??

• Maryveken

jag satt åtskilliga timmar vid internet och på biblioteket.
    ringde runt till en massa uppfödare och for och tittade.
    så att man verkligen fick en bra uppfattning om dem.
    jag köpte räkan hos den 4 uppfödaren vi var hos..

det blir lätt att man tar valp från den första man träffar bara för att man blir så såld på valparna.. men kolla vidare och ha kontakt med några stycken uppfödare.
    sen märker du juh vad som känns bäst:)

planerande.. hmm..
    jaa..
    det var väl mest så att jag såg till att jag inte hade så mycket för mig den första tiden då han var valp. och innan vi köpte honom så kollade vi budgeten både en och två gånger..
    det kan juh komma upp många småutgifter som man inte tänkert på..
    sen så hörde jag mig för vad nära och kära tyckte om att jag skulle köpa en sån stor hund. man vet juh aldrig när man kan behöva en "barnvakt". och det är juh en stor hund som sagt.

det går perfekt med ett vanligt hus med trädgård :)
    det är juh det vi har iaf :)

• ALJO

Jo det är klart att det går, jag menar bara att mina hundar är så ouppfostrade, det går ju när jag bor som jag gör, men bor man i ett samhälle så måste man ha lite mera pli på hunden, särskilt en så stor. (Förresten så bor jag i ett hus som är 76 m2, med två hundar, två barn, två katter o jag o gubben då...)
    Om du går in på svenska kennelklubbens sida, och sedan vidare till rep. ras så brukar det finnas en valpförmedlare, dom brukar vara hemskt hjälpsamma och svara på alla frågor och rekommendera uppfödare som dom tror passar dig, och dom har kolla på alla aktuella kullar.

Svar på tråden Grand Danois!