• Kejo

Hur söka arbete när man redan har ett?

Undrar lite över hur man bär sig åt att söka ett nytt jobb på ett snyggt sätt när man redan har ett.
    Det är ju ingenting man vill skylta med inför chefen precis. Hur gör man med referenser?
    Om man blir kallad till intervju, är det brukligt att det nya företaget förstår att man är lite "hemlig" till att börja med? Dvs, att man inte vill lämna ut gamla chefen som referens det första man gör?
    Och brukar man tala om för gamla chefen att man söker jobb?
    Ja, ni förstår nog vad jag menar. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Tack å hej

• Svar på tråden Hur söka arbete när man redan har ett?
  • Jerker Lundgren

Behöver du referenser från din chef då? Andra arbetskamrater kanske?
    Sen kan man ju tycka att du bör prata med din chef och säga att du funderar på att byta jobb... jag menar... att på en intervju säga: Ni kan inte ringa min chef än, jag har inget sagt till honom.
    Som intervjuare skulle jag kunna tro att samma sak kommer att hända igen. Lojalitet och ärlighet kommer man nog långt med. Förklara för din chef varför du funderar på att söka nytt, så kanske situationen ändras.

• Kejo

Oktober06,
    Tack för ditt svar.
    Visst är ärlighet bäst och jag har heller inte några problem med att "förvarna" min nuvarande chef. Så pass mycket lojalitet har jag.
    Det är väl snarare NÄR man berättar för chefen... Kanske när det nya företaget vill kolla referenser.. (och ja, jag vill använda min nuvarande chef som referens så det är klart att min nuvarande chef ska informeras)
    tack för att du tog dig tid

• Jerker Lundgren

Chansen finns ju att din chef kan ge dig nya arbetsuppgifter om det är det som inte är bra på ditt nuvarande jobb. Som chef letar man alltid efter folk somm vill utveckla sig. Ta ett samtal med chefen och hör om det finns andra jobb "högre" upp eller på en annan avdelning hos dem.

• lastchristmas

Det är inget fel med att vara lite hemlig innan allt är klart. Det är vanligt att ha referenser från jobbet innan det nuvarande, det hade jag och det gick så fint så.

• Ariane

Jag söker andra jobb och det vet min chef ingenting om, tycker inte att jag har någon som helst skyldighet att berätta det för honom. (om man dessutom inte hittar något nytt jobb direkt så är det ju inte så kul om chefen vet det, jag har velat byta jobb i 3 år men inte hittat något bättre...)

De arbetsgivare som har ringt till mig har varit förstående och har förstått att jag inte kan prata fritt på jobbet eller att jag kan ange min nuvarande chef som referens.

Lycka till!

• Nika75

Jag tycker inte heller att du behöver berätta för din nuvarande chef. Som sagt, det är inte kul om man inte får jobbet. Jag har själv inte varit i den situationen att jag sökt jobb när jag haft annat (oftast har jag haft tidsbegränsade anställningar och då är det ju lätt att vara öppen) men många jag känner har sökt jobb utan att berätta det på nuvarande arbetsplatsen förrän man är aboslut tvungen. Det ses inte som något konstigt hos dem som rekryterar heller!

• Tant Green

Det vanligaste är väl att man inte berättar för nuvarande chefen att man söker jobb förrän man fått ett nytt. Det ses absolut inte som illojalt om du t.ex. säger att du inte kan prata i telefon hur som helst på jobbet eller att du inte kan komma på intervju mitt på dagen, för att ingen vet att du håller på att söka jobb.

Referenser kan ju vara ett problem. Jag sökte jobb för ett par år sedan (men ångrade mig och stannade kvar), då hade jag en arbetskamrat som referens och han var den enda jag berättade för att jag sökte jobb. Nu har jag haft mitt jobb i snart 9 år och innan dess pluggade jag i 7 år så jag har inga andra referenser än min nuvarande chef, så jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna få ett nytt jobb

Men eftersom jag ångrade mig förra gången jag var ute och sökte jobb så är jag glad att jag inte sa något till min chef då. Om han trott att jag velat sluta sedan dess så finns det ju risk att jag t.ex. inte skulle få gå på kurser för att han tror att jag är på väg att sluta när som helst. Så jag tycker du ska vara tyst så länge du kan.

• Isfjord

Första gången berättade jag inte, andra gången trivdes jag mycket bra och körde helt öppet med chefen som referens. I dag håller jag ögonen öppna och söker de som är riktigt intressanta. Och nu säger jag inget.

Svar på tråden Hur söka arbete när man redan har ett?