Stopp i avloppet!
Vad 17 gör man när det är stopp i avloppet(badkaret) och "Mr Muscle" inte hjälper? När vi bodde i lägenhet ringde man ju vaktis, men det funkar ju inte längre... Vill helst inte tillkalla rörmokare, för det kostar ju. *snål*
Vad 17 gör man när det är stopp i avloppet(badkaret) och "Mr Muscle" inte hjälper? När vi bodde i lägenhet ringde man ju vaktis, men det funkar ju inte längre... Vill helst inte tillkalla rörmokare, för det kostar ju. *snål*
Öppna golvbrunnen och gör rent där först, om de inte hjälper så finns där en skruv du kan lossa på och sticka in något och rensa där,,om detta inte hjälper får du lägga till mig på msn så får jag vägleda dig vidare Lycka till
har du provat med en sugpropp eller vad det heter ensådan grej som sitter på en pinne
har ni provat med kaostiksoda? stavads nog inte så, men det uttalas så! eller typ propplösare...
sen finns det ju rensband...om det sitter långt in i röret...som ett betallband som man kan lirka in.
Rensband är alltid ett alternativ, eller slangar med högtryck i eller rensklocka...
Smit iväg till närmaste järn eller vvsbutik och fråga där...
en sak som är enkel är att du tar och tar bort munstycket på duschen så att det bara blir slangdelen kvar .. ta den och dra ner i äckelavloppet ungefär 15 cm (höfta) sätt igång duschen på maxkraft och spola igenom hålet som finns i golvbrunnen , du kommer känna den när du stoppar ner duschslangen ..
(tips ha handskar och sitt inte jättenära golvbrunnen utan håll lite avstånd då det finns risk att du kan spruta ut vattne på dig)
Tack för alla tips! Vad gulliga ni är! Maken påstår att röret i golvbrunnen är så smalt att man inte får ner nå'n slang där, men jag ska nog testa ändå.
missteddy: det sitter så avigt till att "sugproppen" inte funkar.
röret är alla gånger 1/2" rör och då går en slan in =) jag har provat många gånger Jobbat som "Vaktis"
Om det är smalt så testa rensband!
Patrik: Ja, jag trodde väl det! Har just haft i lite propplösare, så kan inte "fippla" nu, men i morgon testar jag nog med slang! Tack!
Magda: det där med rensband låter smart, ska kolla efter sådana.
Ta varmvatten i slangen om du försöker med den.
Kaustiksoda ska man bara använda när inget annat hjälper för det fräter på rörena.
Men det är som sagt var bara att ta på sig handskarna och rota runt efter dom där härligt äckliga hårbollarna m schampoo och tvål. Gör även rent röret som går upp i badkaret.
Har du lite grövre ståltråd så kan man göra en krok längst fram och få in en bit i röret.
Om ni haft i propplösare så var noga med handskar! min svärfar var å grejjade i ett avlopp där det varit propplösare tidigare, det frätte bra på nagelbanden! Kan märkte det inte förns efter ett ta...AJ!
Sen när ni fått ordning på det så var noga med att inte sätta såna där bomullspinnar typ topz o toan eller se så att inte så mycket långt hår kommer dit(när man tömmer hårborsten tex)........har ni mycket björkar på gården? eller humle-klätterväxter?ta bort-sånt "letar sig in" i avloppen!! Vi har själv haft björkrötter i avloppet!
Efter att man rensat bort det eventuella hårrester som man kan få ut, och det fortfarande är stopp. då kan man välja att hälla kokande vatten i röret. Det funkar ganska ofta faktiskt och jag rekommenderar att göra det före man drar fram kaostiksodan.
Nu blir jag väl idiotförklarad, men var är hålet i själva golvbrunnen? Hittar det inte!
Patrik: jag har hittat skruven, men den sitter som berget, så det får bli ett jobb för maken!
*puff*
Det brukar vara som en kant och sen så är hålet på insidan utav den lite högre upp än vattenytan.
I golvbrunnen till badkaret är det ett vattenlås... så det är en kant som du känner med gummihandskarna... titta under skruven där skall det vara...
Jag har aldrig vågat mig på att använda våld på den där skruven, utan tragglat mig runt med vattenslangen istället...
Tväräckligt med långt halvt upplöst hår... Varför blir det svart ?
Tror någon att jag kom ihåg att köpa gummihandskar idag? *suck* Vi kör i mera Mr Muscle idag så får vi se vad som händer!
SVejsan: Ja, varför blir det svart? *blä*