• Yessi79

Göra fruktpure själv! Recept

Har en massa bär i frysen och vill göra pure av dem. Hur går jag till väga? Använder man potatismjöl?
    Många tack för svar!

• Svar på tråden Göra fruktpure själv! Recept
  • bubbelmaja

Jag bara kokar lite pch mixar, har aldrig använt mjöl. Det enda som blirvit lite blaskigt är mango. Jag brukar ha i några botar torkad fruk till tex vinbären. Det gör att det blir en lite fastare konsistens.

• Amorella

Jag tror inte du behöver koka och reda dem, utan det är nog bara att purea. Däremot har jag sett att många blandar med banan för att det inte ska bli så surt (beroende på vad man har för bär). Och serverar man det helt nypureat brukar det ju inte hinna vattna till sig.

Vad har du för bär? *nyfiken*

• Yessi79

Men om jag tinar mina blåbär och jordgubbar blir det inte alls mosigt utan bara löst.

• Lovisa L

Hej!
    Jag har ibland kokaty frukt (tex äpple och päron), mixat dem och sedan kokat upp mixen igen med kokvattnet och tillsatt potatis eller majsmjöl, blir otroligt slät och fin puré.
    Dessutom drygar man ut frukten lite. Ser man på de färdiga barnmatsburkarna så är innehållet oftast runt 50-60% frukt, resten vatten, risstärkelse och vitaminer.

Men det går lika bra att mixa frukten/bären som de är! Banan är ju ett bra tips att söta puréer utan att tillsätta socker.

Kokar man katrinplommon som svällt i vatten över natten och mixar så blir purén perfekt i konsistens, utan tillsatser och ändå inte rinnig!

Lycka till!

Svar på tråden Göra fruktpure själv! Recept