• myskatt

Petsäkrar ni eluttagen?

Just nu bor vi i lägenhet men ska flytta till helgen. Här har alla uttag inbyggt petskydd men i huset fanns det bara äldre uttag. Vi har bestämt oss för att byta rubbet (ca 30 st) för att slippa pilla med extrapluttar.

Hur gör ni?

Mullig mamma till Tilde ♀
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Petsäkrar ni eluttagen?
  • Anne M

Nej - alla uttag har petskydd

Lev inte i det förgångna, lev för stunden, det förflutna går ändå inte att få ogjort.
  • Prinsessan Zelda

vi har bytt ut de uttag som inte var petsäkra.

The hardest thing in this world...is to live in it.
  • wellah

vi byter de som inte har petskydd. Min lillebror höll på att dö när han som liten välte ut ett vattenglas och satte sig i vattnet och stoppade två skruvar i ett uttag.....

• myskatt

Kvirre
    Har du uttag som är yngre än 70-tal är de petsäkra. Det är små (oftast röda/svarta) flärpar i hålen.

Hittar inget vägguttag men här är en skarvsladd:

• Grannen

Visst inte att det fanns petskyddade uttag så vi har ploppar i alla

• Alicia05sMamma

Vi har satt in plastpluttar i alla uttag även fast de är petskyddade. Jag kände mig inte helt trygg förrens vi hade satt i dem i uttagen

• LittleSunshine
    jag visste inte heller att det fanns inbygda petskydd så vi petade in petskydd i alla, men vissa ploppar ut igen.. troligtvis pga av att de är redan petskyddade förstår jag nu...
    //eRikA
  • Jennie Brunflo

Jag tycker att man kan testa och se hur det går med kontakterna innan man byter allt.

Min dotter har aldrig tittat åt en kontakt hon har varit totalt ointressad.
    Så det fanns liksom aldrig anledning att se över dessa.

Liksom spisskydd, har aldrig varit aktuellt.

Däremot trappskydd - hade vi inte haft det hade hon rymt 19ggr/dag. (entrédörr på nedre planet)

• myskatt

Så här ser de 40 år gamla uttagen vi har i huset ut:

Min kära man har upplyst mig om att alla uttag från mitten av 70-talet och framåt är petskyddade. Han byter hellre ut alla än att mickla med pluppar som ska i och ur varje gång man ska damsuga eller dy.

Svar på tråden Petsäkrar ni eluttagen?