• Nanni74

Diarré och lös i magen

Nån mer som lider av detta? Jag har varit lös i magen och haft diarré flera gånger i sommar, nu senaste gången har det hållt på i två veckor. Har varit hos doktorn, men är ändå orolig att barnet inte får i sig den näring det ska. Nån som har nåt bra tips för vad man kan göra?

• Svar på tråden Diarré och lös i magen
  • HelenR

Hej hej. jag känner igen detta.. Men jag tror att de kan bero på järntabletterna jag äter,nu vet jag ju inte om du gör de,men jag ska fråga min BM nästa onsdag och fråga om de vanligt och om de kan bero på dom,men jobbigt är de...
    Helen V.35+4

• Smilie

Oroa dig inte, barnet tar det den skall ha, det är du som
    kan bli trött

• Kaki

Jag har en dotter som nu är 8 mån och jag hade likadant förra sommaren och var sååå himla orolig för bebisen då. Jag fick råd av en barnmorska att äta Maizenagröt (står på förpackningen hur man gör och den är jättegod!), kokta grönsaker med kokt potatis. Jag åt det i några dagar och sedan försvann det.

Prova maizenagröten, den är super och mild för magen!!

Kram & lycka till

Jag födde i december en välskapt liten tös, så du behöver nog inte oroa dig för den lille/lilla i magen

• Nanni74

Tack för svaren, pratade med barnmorskan och hon sa också att jag inte behövde vara orolig för barnet. Så det är ju skönt i alla fall. Fast det är ju rätt så jobbigt för en själv, så jag ska nog prova sån där Maizenagröt kanske. Kan också vara järntabletterna, tror inte det, men ska dricka Blutsaft i stället ett tag.

• Jolle

Under vecka 7-11 ca var jag kass i magen hela tiden. Det liksom bara rann av mig (!) Nu har det dock stabiliserats och magen är i bättre form. Min BM sa att vissa får förstoppning och blir hårda i magen medans det finns vissa som blir precis tvärtom. Därav jag tydligen. Men nu har det lugnat sig och det känns skönt. Barnet skall inte ta skada av att du är kass i magen iallafall. Håller tummarna att du snart repar dig! Kram Jolle V 16 (15+1)

• MissLilo

hoppas det e bra nu?!!!

Har haft så i flera års tid, och mer nu när jag e gravid, och min beby mår bra än så länge.

• libero

Jag har också haft problem med min mage och min gyn skrev ut Visiblin som jag blandar med filmjölken och äter varje dag. Det går även att köpa det receptfritt på apoteket. Det gör att tarmarna stabiliserar sig. För mig har det funkat.

• Sprattel

Hej!

Det är kanske troligt att du ätit något olämligt, det har ju ändå varit rötmånad precis. Jag var också lös i mage i omgångar ett tag nu i juli/augusti, fick svaret från läkare att det kan ta ett tag att bli av med bakterier man fått i sig genom dålig mat.

Annars tänkte jag på en annan sak. Vi har tre hundar i familjen och när man har det får man lära sig ett och annat om matsmältning. För mycket fett eller härsket fett kan ge lös avföring. Järntabletter brukar man snarare bli hård av.

Försök att äta som vanligt, då återhämtar man sig i regeln snabbare och dessutom får du kanske lite energi för att kunna bekämpa bakterierna. Men dra ner på fettet och se till att du får i dig mycket vatten/vätska (2-3 liter om dagen) och mycket fibrer. Om du tycker om det, ät mycket messmör (ta mycket om du är lös, ta lite om du är förstoppad, regeln funkar även på barn som är förstoppade eller lösa i magen) och äpplen. Undvik katrinplommon, päron, mjölkprodukter, majs och banan, som alla verkar lösgörande.

Mitt inlägg kommer lite sent, men om du inte har blivit bra än hoppas jag att mina råd kan hjälpa dig.

Kram,
    Sprattel

• Nanni74

Tack, nu börjar det bli bättre. Inte helt bra men det verkar gå åt rätt håll. Många bra tips och råd i alla fall. Verkar vara fler med samma problem i alla fall. Hade för hög sänka när jag var hos doktor så jag ska snart dit och kolla igen. Kunde vara nån infektion sa han?
    Det blir nog bra så småningom!
    /Anna

• krikkan

äter du järntabletter då kan de vara dom jag äter niferex o blir helt lös av dom!! men min mb sa att de var ingen fara kroppen är inte van vi dom än lr nått... kraaam o lycka te

Svar på tråden Diarré och lös i magen