Hej!
Det är kanske troligt att du ätit något olämligt, det har ju ändå varit rötmånad precis. Jag var också lös i mage i omgångar ett tag nu i juli/augusti, fick svaret från läkare att det kan ta ett tag att bli av med bakterier man fått i sig genom dålig mat.
Annars tänkte jag på en annan sak. Vi har tre hundar i familjen och när man har det får man lära sig ett och annat om matsmältning. För mycket fett eller härsket fett kan ge lös avföring. Järntabletter brukar man snarare bli hård av.
Försök att äta som vanligt, då återhämtar man sig i regeln snabbare och dessutom får du kanske lite energi för att kunna bekämpa bakterierna. Men dra ner på fettet och se till att du får i dig mycket vatten/vätska (2-3 liter om dagen) och mycket fibrer. Om du tycker om det, ät mycket messmör (ta mycket om du är lös, ta lite om du är förstoppad, regeln funkar även på barn som är förstoppade eller lösa i magen) och äpplen. Undvik katrinplommon, päron, mjölkprodukter, majs och banan, som alla verkar lösgörande.
Mitt inlägg kommer lite sent, men om du inte har blivit bra än hoppas jag att mina råd kan hjälpa dig.
Kram,
Sprattel