• Jenny70

16 år och barnbidrag???

Någon som vet hur det funkar...äldsta dottern fyller 16 i juni. Vad händer under sommaren? Hon får ingen ersättning då? Barnbidraget upphör när hon fyller 16 & hon får studiebidrag from augusti då gymnasiet börjar?? Hur är det över julen? Studiebidrag?
    Är det inte så oxå, att barnbidraget är 1050:-, men studiebidraget 950:- dvs det hängde inte med i höjningen här?

Hur funkar det när man har 3 barn och jag har flerbarnstillägg? Försvinner det när hon nu fyller 16 & inte längre har barnbidrag? Hur funkar det med flerbarnstillägg när hon bor på internat? Då är hon ju inte längre hemma (mer än på helgerna) - å andra sidan har man ju kostnader ändå! Internat + resor!

Tacksam för svar! Hej!

• Svar på tråden 16 år och barnbidrag???
  • FairlyOddParent

Under sommarlovet får de inget studiebidrag. Resten av året rullar det på. Studiestödet höjs 1/7 med 100,-, tror det skulle vara retroaktivt från april. Man får förlängt flerbarnstillägg så länge de går i skola eller tills de fyller 20. Hur det funkar när hon bor på internat vet jag inte, men jag kan tänka mig att du får det eftersom det ju ändå är du som försörjer henne.

• oidi

Om hon bor på internat kan du väl söka inackorderingsbidrag för henne? Om det är friskola med riksintag så får man bidrag via CSN men annars är det kommunen som man söker hos. Summan är beroende på avståndet till hemmet(lite fånigt, måste man bo inackorderad är det lika dyrt oavsett avstånd till hemmet!) Det förutsätter att restiden skulle bli för lång/omöjlig om barnet bor hemma. Flerbarnstillägget får man i alla fall eftersom man har försörjningsplikten.

• pusselbitar

Det beror på när på året hon fyller år, hon får barnbidrag till det att hon fyller 16 år, därefter är det studiebidrag, altså kommer hon få barnbidrag i juni me inget bidrag i juli. Studiebidraget kommer igång när skolan börjar. Jag fyllde år i maj och fick alltså inget bidrag på hela den sommaren.

Caroline, vårkänslor
  • Pikku Enkeli

mamma mimmi:
    Riksdagen har inte antagit beslut om höjning ännu tyvärr, men troligen säger de inte nej.

• piixelslyna

PikkuEnkeli -> Är du säker på att de inte har tagit beslut? För jag läste här i våran morgontidning (Nerikes Allehanda) att studiebidraget skulle höjas retroaktivt from 1 april. Det stod dock inte när det skulle ske.

• Lms86

ja det är ju typiskt att dom kanske ska höja nu när man tar studenten om en månad.

• Pikku Enkeli

Regeringen har FÖRESLAGIT (prop. 2005/06:100) att studiebidraget till gymnasieelever ska höjas med 100 kronor till 1 050 kronor i månaden från och med den 1 juli 2006. Höjningen ska gälla retroaktivt från den 1 april 2006. Riksdagen kommer att fatta beslut om regeringens förslag i slutet av juni.

Beslut och utbetalningar

Om riksdagen beslutar att studiebidraget ska höjas kommer CSN betala ut 300 kronor den 30 juni till dem som var berättigade till studiebidrag för minst femton dagars studier under tiden april-juni 2006.

Källa: CSN.se

Svar på tråden 16 år och barnbidrag???