• Katzy

Vilka här har blivit gravid med rosenrot?

Hej!

Jag undrar vilka som blivit gravida med hjälp av rosenrot?
    Och vilken vecka ni är i?

Jag har nyligen fått ett missfall och många verkar tro att det beror på att jag åt rosenrot??? Jag har nu börjat med rosenrot igen och är sååååååå rädd att om jag blir gravid igen så kanske det blir missfall igen pga rosenrot??
    Någon som vill hjälpa mig med svar?

• Svar på tråden Vilka här har blivit gravid med rosenrot?
  • Långbenopluto

Varför äter du RR om du misstänker att det är dom som har orsakat ditt missfall? Jag har läst mycket om RR och det kan mycket väl vara dem som har gett dig missfall.

Mitt råd är att du ska sluta äta dessa tabletter.

Om du har försökt bli gravid länge är det bättre att du vänder dig till gyn för en utredning så de kan hjälpa dig.

KRAM och lycka till!

• malincha

Jag åt rosenrot när jag blev gravid. Hade ingen aning om att det skulle vara varken bra eller dåligt när man försökte bli med barn... men jag är i v.26 nu och har inte stött på några komplikationer än så länge.

• mysen71

Jag åt rosenrot o blev gravid efter 1 månad.

Är nu gravid i v.18 o mår hur bra som helst.

Man kan likaväl få missfall utan o ha ätit rosenrot.. men är man orolig är det kanske bäst o avstå från o äta dom..

• Katzy

Jag äter dem för att dels så har jag väldigt oregelbunden mens, typ mellan 33-50 dagar. Dels så har jag dålig ägglossning, kanske ingen alls. Har varit på utredning redan.

Med rosenrot fick jag normal mens och ägglossning på dag 14 och blev gravid den månaden. Dessutom mår jag bra av rosenrot. Därför undrar jag om det finns några som har lyckad graviditet med hjälp av rosenrot???

• Katzy

Till nanis och mysen vill jag säga: grattis och lycka till och även ett stort Tack!!! för era svar.

Det jag tror själv är att det nog hade blivit missfall även om jag inte ätit rosenrot men jag påverkas så lätt av vad andra tror. Men nu när jag vet att det finns en del som ej fått missfall så ska jag nog gå på min egen känsla.

• Börnen

Vad jag har läst på FL och hört av en kompis så bör man börja äta de på mensens första dag och sedan sluta när man har ÄL...tror att risken kanske finns om man fortsätter med de efter ÄL...då kan de ju påverka foster/slemhinnor etc? Men det är en gissning?

• mysen71

katzy; Tack så hjärtligt! Visst e det lätt o påverkas av andra helt klart.. o det är ju mänskligt!

Vissa säger att rosenrot finns kvar i kroppen ett bra tag efter sista tabletten medans några hävdar att det går ur kroppen efter ett dygn... Jag själv sluta äta dom 3 dar innan BIM.. men vissa slutar äta dom vid ÄL.. lite olika det oxå!

Hoppas det går bra för dej iallafall...

*Mysen v.18*
  • sova

jag har haft oregelbunden mens sen jag fick dottern. när vi bestämde oss för att försöka bli gravida igen började jag äta rosenrot. jag hann äta tabletterna i en vecka ungefär, sen fick jag ägglossning, som jag kände av! har aldrig märkt av ägglossningen innan, men nu var det hur tydligt som helst, och jag tog även ett äl-test som visade positivt. och gravid blev jag, på första försöket man kan ju såklart inte säga att det var tack vare rr som jag blev gravid, men jag har fått för mig att det var tack vare dom som min ägglossning var så kraftig (om man nu kan säga så?). nöjd är jag hur som helst!

men jag tror också att det är viktigt att sluta i tid.

• abrazo

Jag knaprade oxå rosenrot när jag blev gravid, är nu i v 29, äter fortfarande rosenrot iblant, kar inte haft några som hels komplikationer utan mår hur bra som helst.

STOR KRAM

• wakkie

Rosenrot åt jag o blev gravid den månaden som jag började med det, slutade efter ÄL o är nu i v 13 snart=) Alltså såhär är det. Rosenrot är ett naturläkemedel och precis som alla andra natur läkemedle så ska man inte äta dem när man är gravid eller tex om man äter andra mediciner eftersom man inte VET vad naturläkemedle gör. Naturläkemedle genomgår inte samma kontroller som vanliga läkemedel gör o för att ta det säkra före det osäka så skriver dem att amn inte bör äta rosenrot vid graviditet, så står det på alla naturläkemedel. Tror inte att rosenroten i sig är mer farlig o lättare ger Mf., man får oxå ta allt som man läser härinne med en nypa salt o a nvända vanligt sunt bondförnuft. Och det som ngn skrev här i tråden att "det mycket väl kan vara Rosenroten som orskat ditt mf" tycker jag ska vara lite försiktig innan man kastar ur sig såna saker utan bevis. Känner du att du inte vill äta rosenrot o blir orolig så strunta i den, annars så fortsättt ät den om du vill=)
    Lycka till och en stor styrkekram ang ditt mf, vet hur det är tyvärr o genomgå, hoppas snart du blir gravid igen=)
    Kram wakkie v 12=)

• Katzy

Till alla som svarat vill jag säga lycka till med era graviditeter och ett stort tack för all info.

Svar på tråden Vilka här har blivit gravid med rosenrot?