• ladyhawk

Jurister, vilken lagbok rekommenderar ni?

Jag ska plugga Jöken och ska köpa en lagbok. Vilken rekommenderar ni - Sveriges Rikes lag, den klassiska blå - eller Sveriges lagar, den röda från Thomson Fakta? Den senare ska innehålla mer info än den blå från Norstedts. Tacksam för svar! Messa gärna privat om du har en att sälja, max två år gammal, i Stockholmsområdet. Lagboken måste vara okommenterad, men understrykningar, förtydliganden av redan befintlig text samt hänvisningar till lagrum är ok. Detta för att jag ska kunna ta med den till tentamen.

• Svar på tråden Jurister, vilken lagbok rekommenderar ni?
  • Siena

jag vill också veta! ska också läsa jöken!

• Poena

Jag är inte jurist men har läst lite juridik! Jag hade den röda lagboken och är mycket nöjd med den. Valde den för att den var billigast Jag tycker det verkade vara lättare att hitta i den röda. Sedan märker man ju att det är lite sämre kvalité, bl a börjar guldtexten (framsidan) nötas bort efter ett tag och bandet är inte lika hållbart.

• ladyhawk

Jag fick tipsat på en annan sajt (bara fått två tips där än så länge) om att den blå skulle vara bäst. Men utan motivering... om det är för att den är hållbarare, så struntar jag i det (ska bara ha den i ett halvår).

+ andra tipset: att den gröna från Iustus är bra och billigare. Den skulle vi *inte* köpa enligt föreläsaren, för att den saknar en hel del information.

• Salsan

Jag hade den röda när jag läste handelsrätt och tyckte den var bra. Valde den från första början för att den var bra mycket billigare.

• ladyhawk

Fick mer info om den röda på den andra sajten; att den skulle innehålla en del fel. Hmmm... tyckte den verkade lättare att hitta i samt billigare... åter till juristerna, advokaterna och studenterna - har ni någon billig blå att sälja, hör av er!

• ickelpicka

Jurister använder i regel den 'klassiska' blå. Mycket av gammal vana tror jag och av deras (i regel) konservativa inställning.

Jag har själv använt bägge, under studietiden den röda, i yrket den blå.

Den röda är mer omfattande och innehåller fler lagar (av vilka man oftast inte är i behov). Den största fördelen - i mitt tycke - med den röda är att den har ett större rättsfallsregister med utförligare beskrivning av rättsfallen. Jämväl innehåller den inte bara domar från HD utan även RH, AD mm. Tillika är priset något som talar till dess fördel, kanske i synnerhet för en student.

Lycka till med studierna!

• ladyhawk

Mer input från annan sajt:

Jag väljer blått.

Registeravdelningen (sökord) är bättre i den blå. Hänvisningarna mellan olika paragrafer och till rättsfall är bättre i den blå. Den blås indelning i balkar och bihang är visserligen inte helt logisk, men lätt att använda när man lärt sig den.

Fördelen med den röda är den långa lista på kortreferat av domar som man har i slutet. Den rödas indelning i olika rättsområden känns på några ställen krystad (men det torde vara ogörligt att hitta en motsägelsefri ämnesindelning).

• Lila

Jag studerar till jurist och föredrar den röda. Den har ett logiskt upplägg samt rättsfallsreferat som är bra att ha. Egentligen är det nog en smak sak om man vill ha den blå eller den röda MEN den röda är tyngre och tar mer plats i väskan vilket är ett minus!

• morotsland

Jag har den blå och iaf på stockholm är det en fördel eftersom lärarna utgår ifrån den.

• MHN

Den röda, billigare, lättare att hitta i, står mer om rättsfallen. Tyvärr större o har lossnat på min. Men nu är det ett tag sedan jag köpte en lagbok.

• vivianne

Den blå - men det kanske mest är en vanesak (har ju använt den sedan jag började plugga -93, både som student och yrkesverksam). I alla fall är den väl i princip fortfarande "norm" vilket betyder att såväl lärare på utbildningen samt domstolarna och andra yrkesverksamma jurister använder den vilket kan förenkla. Mindre i formatet alltså mer lätthanterlig och med jättebra sökregister.

Vill du köpa en billig begagnad så ring runt till tingsrätterna. De säljer av sina efter hand som de köper nya varje år! Tror att en ett år gammal ligger runt 5-600:- och en tvåårs på ca 300:-.

• johannams

Jag har läst "Jöken" + lite EG-rätt och 10p handelsrätt. ´Har alltid använt mig av den gröna; smidig, hyfsat lätt och inte så svindyr (470 .

• AA aa

"Alla" har den blåa, därför tycker jag att det är lättast att använda den. Ofta får man sidhänvisningar. Om den röda är tyngre skulle jag absolut inte satsa på den, den blåa väger 2,2 kg och det är fullt tillräckligt. Priserna sjunker under året så till höstterminern är lagböckerna betydligt billigare än i januari. Sätt upp en lapp på skolan om att du vill köpa en, eller kolla om det finns någon pärm på Instutionen.

• jummie

jag läste jöken o lånade båda på bibblan..billigt som bara den!! Man fick ju ha den en månad o jag kunde förlänga den över hela terminen...läste på halvfart!!

Svar på tråden Jurister, vilken lagbok rekommenderar ni?