• ladyhawk

Jurister, vilken lagbok rekommenderar ni?

Jag ska plugga Jöken och ska köpa en lagbok. Vilken rekommenderar ni - Sveriges Rikes lag, den klassiska blå - eller Sveriges lagar, den röda från Thomson Fakta? Den senare ska innehålla mer info än den blå från Norstedts. Tacksam för svar! Messa gärna privat om du har en att sälja, max två år gammal, i Stockholmsområdet. Lagboken måste vara okommenterad, men understrykningar, förtydliganden av redan befintlig text samt hänvisningar till lagrum är ok. Detta för att jag ska kunna ta med den till tentamen.

• Svar på tråden Jurister, vilken lagbok rekommenderar ni?
  • Siena

jag vill också veta! ska också läsa jöken!

• Poena

Jag är inte jurist men har läst lite juridik! Jag hade den röda lagboken och är mycket nöjd med den. Valde den för att den var billigast Jag tycker det verkade vara lättare att hitta i den röda. Sedan märker man ju att det är lite sämre kvalité, bl a börjar guldtexten (framsidan) nötas bort efter ett tag och bandet är inte lika hållbart.

• ladyhawk

Jag fick tipsat på en annan sajt (bara fått två tips där än så länge) om att den blå skulle vara bäst. Men utan motivering... om det är för att den är hållbarare, så struntar jag i det (ska bara ha den i ett halvår).

+ andra tipset: att den gröna från Iustus är bra och billigare. Den skulle vi *inte* köpa enligt föreläsaren, för att den saknar en hel del information.

• Salsan

Jag hade den röda när jag läste handelsrätt och tyckte den var bra. Valde den från första början för att den var bra mycket billigare.

• ladyhawk

Fick mer info om den röda på den andra sajten; att den skulle innehålla en del fel. Hmmm... tyckte den verkade lättare att hitta i samt billigare... åter till juristerna, advokaterna och studenterna - har ni någon billig blå att sälja, hör av er!

• ickelpicka

Jurister använder i regel den 'klassiska' blå. Mycket av gammal vana tror jag och av deras (i regel) konservativa inställning.