• Blåkråka

Vikingar o deras seder *skrattar ihjäl mig* ÄÄÄCKLIGT!!

Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste i "Spåren av kungens män" av Maja Hagerman. Där det finns en skrift av en arabisk författare Ibn Fad från 920 talet om våra vikingar.

De är Allahs smutsigaste varelser: de tvättar sig inte efter baj eller kiss, inte heller efter samlag, och tvättar inte händerna efter maten. De är som vilsegågna åsnor.
    De kommer från sitt land och förankrar skeppen vid Atils stränder. Det är en stor flod. Vis stranden bygger de stora träus. I ett hus bor det tio till tjugo personer, ibland något mer eller mindre. Var och en har en säng att sitta på. De har med sig sköna slvaninnor, avsedda för (slav)handlarna. Den ena har umgänge med sin slavinna medan kamraten tittar på. Ofta beter de sig en hel männgd av det sättet, i varanndras närvaro. Kommer det en köpman in för att köpa en slavinna av dem och finner honnom i samlag med henne, så fortsätter denne tills han tillfredsställt sina behov. Varje dag tvättar de ansikte och uvud i det smutsigaste och snuskigaste tänkbara vatten. Det går till så att varje mårgon kommer en slvaninna med ett handfat vatten. Hon räcker det åt sin herre, och han tvättar händrna, ansiktet och håret och reder ut det med en kan i handvatet. Sedan snyter han sig och spottar i vattnet ja, det finns inget snusk som an gör i samma vatten. När han har gkjort sitt, bär slavinnan handfatet midare till nästa och han gör samma som kamraten. Och så bär hon det vidare från den ene till den andre tills det har gjort sin rund till alla i huset. Och var och en snyter sig och spottar i handfatet och tvättar däri ansikte och hår.

• Svar på tråden Vikingar o deras seder *skrattar ihjäl mig* ÄÄÄCKLIGT!!
  • puss

jaha, bönderna var nog inte heller så renliga då....
    i fattiga länder duschar man inte heller varje dag, ente ens nuför tiden.

• Justice

Man kan undra hur vårt släkte levde vidare under sådana hygienförhållanden...men dom fick väl bara starkare immunförsvar på detta sätt...eller.....

• puss

hur kul är det här:
    "haha, jag såg på tv från biafra, vilka bonnläppar!!
    inte tvättade dom händerna före maten heller!!"

inte särsklit, tycker jag.

• bodica

För det första UÄCK!
    För det andra hade jag vart viking hade jag sett till fort som attan att bli hövding så att man fick tillgång till handfatett först, stackars den viking som hade lägst rang och fick hanfatet sist. Dubbel UÄCK!

• Sobi3

Blåkråka

Det finns många arabiska författare som skrev om det du just pratar om. Även i filmen Den trettonde krigaren visas det hur vikingarna tvättade sig av samma skål. Har du sett den?

• Blåkråka

Sobi, ja jag såg den.. aah.. så snyyyg den där (araben i filmen men tror han är spansk eller något).. vem han nu heter.. inte så inne på filmstjärnor Joo, när du säger det, höll på att skratta ihjäl mig över den cenen

• Paincake

Heh, just den trettonde krigaren spelar Antonio Banderas en Ibn, vet inte om det är samma som skrivit texten dock

• Blåkråka

Tror inte att det härjade sånna varleser här i norr Men det stycket om skålen som vandra runt är nog sann, resten fiktion

• Sobi3

Blåkråka

Justdet, det var Antonio Banderas som spelade den filmen. Ja, hans utseende är ju arabiskt, nu går mina tankar tillbaka till den tiden araberna härskade över Al-Andalus Jo, den där scenen är rolig, minns hur han äcklades av de andra som höll på att tvätta sig av samma skål och dessutom spotta i den och som sedan dricka ur den, bläääää

Svar på tråden Vikingar o deras seder *skrattar ihjäl mig* ÄÄÄCKLIGT!!