Recept på "Delicato"-chokladbollar?
Finns det någon som vet hur man gör goda chokladbollar, typ Delicato eller sådana man köper på konditorier? Jag brukar göra enligt det vanliga receptet bak på havregrynspaket, men det blir liksom inte samma sak!
Finns det någon som vet hur man gör goda chokladbollar, typ Delicato eller sådana man köper på konditorier? Jag brukar göra enligt det vanliga receptet bak på havregrynspaket, men det blir liksom inte samma sak!
Har själv testat ALLT...
Så gjorde jag å min dotter sådana häromdagen... Å dom blev bara SÅÅÅ goda... Vet inte om det berodde på att jag var extremt sugen eller om dom var så himla bra...
Här kommer receptet:
Chokladbollar
200 gr margarin
2 dl socker
6 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk kaffe
Tillredes:
Lägg ner det rumsvarma margarinet i en bunke. Mät upp alla de torra ingredienserna och blanda sedan dem med margarinet. Häll ner kaffet och blanda i hop allting.
Forma sedan runda bollar som du antingen rullar i kokosflingor eller pärlsocker.
Ställ in chokladbollarna i frysen ca en kvart så att de får stelna lite
Min dotter gojsade ordentligt med händerna ett bra tag... Kul å kladda lite... Kanske var en utav anledningarna att dom blev så himla goda...
Hmm.. det är ungefär så jag brukar göra.. Kanske blir det bättre då om man kladdar lite mera
De blir helt olika om man kör smeten i mixern. Havregrynen blir smet de också. Konsistensen blir mjällare. Inte för att det blir precis som delicato kanske, men det är ju en variant.
Jag var inne på delicato's hemsida och kollade innehållet. Det är ju svårt det där med alla ämnen och medel, men jag såg att dom innehöll mocka och vanilj. Kanske ska prova med mockakaffe istället för vanligt kaffe?
Åh, vad sugen jag blev nu.
Det som dom gör på kondisen är att dom använder kaksmulor istället för havregryn. Jag har sett recept på chokladbollar och arrakbollar där man använder "sockerkaks-mix" (sån man köper på paket i butiken). Ett tips jag har annars, som variant på det klassiska receptet, är att man smälter margarinet/smöret i kastrull och sen blandar de torra ingredienserna. Det blir dessutom lättare att blanda allt och man slipper smörklumparna. Man ställer sedan smeten i kylen en stund så den får stelna. Det blir lite mer kola-smak på chokladbollarna då!! =) MUMS
Hej igen nu har jag ett tips
www.icakuriren.se/mat/recept.html
Arraksbollar förvisso, men om man skippar punchen och ta lite mer kakao istället och rullar i kokos???
Kaksmulor kanske man skulle testa! Det har jag inte provat förut så det kan ju vara värt ett försök, eventuellt kan man ju ta hälften kaksmulor och hälften havregryn. Mm va sugen jag blev nu
delicato bollarna är väl doppade i chocklad oxå, eller?
Jag gjorde så att jag blandade lite av tipsen jag såg i denna tråden, och det blev verkligen gott!!!
200 gr margarin
2 dl socker
3 dl havregryn
3 dl kaksmulor
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk kaffe
---------------------
Kakorna körde jag i mixern. Sen körde jag även havregrynen i mixern så de blev finkorniga. Sen blandade jag alla torra ingridienser ordentligt (i mixern t.ex. ), smälte smöret och blandade ihop smör, kaffe och torra ingridienser. Sen fick det stå i kylen (1 timma eller nåt). Sen tog jag ut det och formade bollar mha en tesked, konsistensen blev som mandelmassa ungefär. Inga kletiga händer m.a.o. Smakade gudomligt...