• Sirlig

Odla kryddor på balkongen - hjälp!

Jag skulle vilja ha kryddor i mina balkonglådor. Måste man köpa kryddväxter som är gjorda för utomhusbruk eller går vanliga matkryddor att sätta ut i ny större kruka utomhus?

Tacksam för svar från en okunnig en

• Svar på tråden Odla kryddor på balkongen - hjälp!
  • Ammiz

Förra sommaren planterade jag ut "vanliga" kryddor, de man köper i affären (oregano och basilika) i balkonglåda. Det gick alldeles utmärkt, hade dem på en balkong med rätt mycket sol.
    Har hört dock att det kan vara riskabelt.

En erfarenhet ifrån en annan okunnig.

• Sirlig

Ammiz: Oh, så kul med ett svar! Ja, jag undrar om det kan vara för kallt än så länge också. Vår balkong ligger åt väster så det är mycket sol på eftermiddag och kväll och väldigt varmt på den. Då tror jag jag ska prova. Det är ju så billigt med kryddor, så det är klart värt en provomgång!

• Pink Rose

Spännande Jag har planerat kryddor inne som väntar på att det ska bli varmare och sedan ska de förhoppningvis flytta ut sen

Berätta gärna sen om provomgången fungerar Verkar lite enklare än att så direkt ifrån frön

• Sirlig

Pink Rose: Ja, men det är något speciellt med att driva upp sina egna! Jag har bara inte hunnit med det. Vet du hur känsliga kryddor är mot vårkyla?

• Pink Rose

Sirlig
    Ingen aning faktiskt... Men basilikan är väl väldigt känslig i övrigt, så den borde man nog få stå inne ett bra tag
    Tyvärr så har jag ingen aning om de andra, men det borde väl finnas någon bra info på nätet förhoppningvis

• Swenglish

Sirlig - jag planterade ut basilika som jag köpt i affären, den växte som ogräs. Sen sådde jag ruccola direkt i blomlådan, den tog sig snabbt och sen hade vi massor med ruccola hela sommaren. Jag skulle vänta till i juni ungefär med att plantera ut, det kan komma nattfrost fortfarande (beror ju på var du bor, jag bor i Sthlms-området) Mynta växte bra också, jag grävde upp en planta ur mammas rabatt. Lycka till!

• Sirlig

Pink Rose: Aha, då skippar jag basilika så länge. Ja, det finns säkert fullt med odlingssidor på nätet...får googla lite.

Sweinglish: Ruccola var ju ett himla bra tips! Sådde du frön då eller finns det något annat sätt? Jag bor också i Stockholm och det är ju kyligt när solen går ner även om det är sjukt varmt idag!

• AnnaKarin79

jag brukar olda tomat basilika, citronmeliss,ruccula, spenat, oregano osv på balkong och det funkar super! man kan köpa vanliga frön eller tex från paprika och chili ta frön ifrån fräska frukter.
    men de måste vara ganska fuktiga under första tiden så ha dem i små 'drivhus' innan man kan sätta ut dem i krukor..
    låter dem stå ute under dagen om det är soligt, och inne på kvällarna. tror man ska vänta tills det är runt 10 grader dygnet runt tills man sätter ut dem 'för gott'.

• Aunt Molly

Det är så olika; vissa kryddor är jättetålig och andra tål ingen frost alls! Till de tåliga hör; persilja, dill, gräslök, mynta, timjan, sallad (ingen krydda, men ändå) m.fl som växer vilt ganska långt norrut. Mindre tåliga är rosmarin, baslika, oregano, tomat, chili m.fl som ursprunligen kommer från ett mycket varmare klimat.

Jag sätter också frön inne som än så länge bor inomhus. Om ett tag kan man börja ställa ut dem på dagarna och ta in plantorna på nätterna; så brukar jag göra. Först fram i mitten på juni är risken för nattfrost helt över!

P.S. Det är inte för sent att sätta frön inne nu! De växer snabbt nu när jluset är här och blir inte så rangliga som om man sätter tidigt!

• Sirlig

AnnaKarin: Tack för tipsen! Då ska jag nog köpa lite plantor och ta in dom på nätterna så länge. Din balkong måste ju se underbar ut på sommaren va???

• AnnaKarin79

ja man gör ju sitt bästa

• Sirlig

Aunt Molly: Kanske ska investera i några frön och lite plastfolie då... vad bra att få veta om tåligheten på olika kryddor och sallader! Kanon!

• AnnaKarin79

en sak bara...
    om du har, som jag, en sambo som inte är så intersserad.. låt honom inte sköta vattningen.. det gick iallafall inte så bra för mina blommors del förra sommaren

• Aunt Molly

Sirling: Det är härligt att odla och kom ihåg att man lär sig mycket på att råka göra misstag ibland! Jag är ofta entusiastisk och sätter frön för tidigt när ljuset inte är tillräckligt, men nu har jag accpeterat att man ska vänta till april! Lycka till!

• Sirlig

AnnaKarin: Haha! Nej, jag sköte all vattning av alla växter här hemma redan. Han får göra andra sysslor han.

Aunt Molly: Jo, det är sant. Man lär av sina misstag som det heter. Klyschor är klyschor, men de är alltid sanna.

Har ni balkongentusiaster några bilder på era balkonger på Fl, för lite inspiration?

• Swenglish

Sirlig- ja jag sådde från frön direkt ute i balkonglådan, de tog sig snabbt! (jag är otålig...) KOmmer inte ihåg när jag sådde, men det stod nog på påsen hur man gör. De växte verkligen snabbt och mycket hela sommaren!

• Sirlig

Swenglish: Tack för ditt svar! Jag ska odla snart jag minsann!

Svar på tråden Odla kryddor på balkongen - hjälp!