• pellen94

Ovanliga men svenska namn?

Hejsan!

Vi funderar mycket på namn nu, även om det är lite tidigt ännu - knappt två månader till BF.
    Jag har själv ett (för min ålder) ganska ovanligt namn och har trivts väldigt bra med detta. Därför vill jag inte att vårt barn ska få ett alldeles för vanligt namn. Problemet är att jag helst vill att det ska låta svenskt, bl a för att vårt efternamn är väldigt svenskt och det ska passa ihop samt för att vi är typiska svenssons båda två

Någon med bra förslag?

/pellen94

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 13:17:13:
    Glömde säga att de helst ska vara tvåstaviga, för att i möjligaste mån undvika alltför många smeknamn

• Svar på tråden Ovanliga men svenska namn?
  • MARIA99

Min ena dotter heter Petronella & det är ju inte så vanligt bland små tjejer..

• micki

Nea, Lia, Gabriella, Issi, Viola, Valentina, Lava, Hilma, Judit, Doris, Josefina, Malva, Annie..

Isidor, Valdemar, Frej, Sander, joseph, Valentin, Samuel, Benjamin, Abraham, otto, Herman..

• burtok

Vår dotter heter Edla och det är ett svenskt namn men jag känner ingen som heter det förutom min dotter .. och alla undrar hela tiden hur vi kom på namnet men det finns ikalendern och namnsdag den 10/3

• Emmec

Min dotter heter Ina, ett gamalt svenskt namn som inte alls är vanligt. :)

• Ilse

Ilse (naturligtvis), Ulrika, Maria, Helena, Johan, Magnus, Mattias m fl typiska 70-talistnamn blir ju ovanliga på ett litet barn.

Annars kan du ju gå ytterligare en generation upp t.ex. Britt-Marie, Gunnilla, Mats eller Gunnar. Smaken är ju som baken..

• Norahs mamma

Måste lägga denna bland mina favvisar...
    Jättefina namn! MERA!!

• micki

ojdå, missförstod nog.. Svenska namn.

Tora, Runa, Svea, Liv, Tekla, kajsa, Siri,

Tor, Rune, Stig, Valfrid, sven, Oden, Hilding

• HannaAugustsson

Min dotter heter i andranamn Naema. Det e ett gammalt ursvenskt namn som bara 34kvinnor i sverige heter varav 23av dessa har det som tilltalsnamn (namnstatistik på www.scb.se)

• pellen94

Tack för alla fina förslag - måste ta en förhandling med maken

• PeaJ

Om vår bebis i magen är en kille så ska vi antagligen döpa honom till Åke. Tyckte namnet var hemskt i början men ju mer jag tänker på det ju finare och gulligare blir det!
    Annars tycker jag Tage är väldigt fint också, men det namnet börjar ju bli popis nu så det är kanske inte aktuellt för er?
    När det gäller tjejnamn så tycker jag att Elsa är jättefint, men det är ju också vanligt nu. Selma är fint också.

• fru Sara

Älskar namnet Karl-oskar...mina barn heter johannes o benjamin..väldigt svenskt..

Svar på tråden Ovanliga men svenska namn?