• nonni

erfarenheter av BB Stockholm?

Är inskriven på en MVC som tillhör BB Stockholm och funderar nu om man ska anmäla sig dit eller inte. Jag hör egentligen till KS.
    Ni som har fött på BB Stockholm, vad har ni för efranheter av personal och inställning till bedövningar, tillgång till läkare osv? Har fått för mig att de strävar lite mer mot en "naturlig förlossning" (vad jag ogillar det uttrycket)än vanliga BB-avdelningar. Att de kanske är mer restriktiva med smärtstillande och läkarhjälp. Stämmer det? Jag vill känna att all hjälp finns inom räckhåll om man skulle behöva det utan att man ska behöva bråka för att få den.

• Svar på tråden erfarenheter av BB Stockholm?
  • Emmec

Jag födde min dotter på BB Sthlm för 3 veckor sedan. Har bara gott att säga om dem. Kände mig helt trygg. Det där med att de inte skulle ha läkare tillgängliga å så är bara ett dumt rykte.
    Å jag har hört andra berätta om att BB Sthlm strävar efter "naturliga" förlossningar. Det är däremot ingenting som jag fick någon känsla av varken under deras förlossningsutbildning (där de noga gick igenom alla tänkbara smärlindringsmetoder) eller under förlossningen.
    Jag hade tänkt att föda med lustgas, detta hade jag skrivit i mitt förlossningsbrev. Jag blev därför erbjuden lustgas utan att behöva be om den. Är övertygad om att det varit likadant om jag önskat någon annan smärlindring.
    Nu tog jag ingen smärtlindring alls, utan födde helt "naturligt". Som jag förstod det så är det ganska ovanligt även på BB Sthlm.

Tycker helt klart att du ska ge dem en chans. Ring och boka in ett besök hos dem om du känner dig tveksam. Personalen är helt underbar och om du träffar dem så tror jag att du kommer vilja föda med deras hjälp/stöd. :)
    Lycka till!

• Viblir4

Födde där för exakt 2 månader sedan och skulle aldrig kunna tänka mig att föda någon annanstans!

De följde allt jag skrivit i min födselplan när det gällde smärtlindring osv... Bm föreslog till och med mer bedövning än jag själv tänkt mig så du behöver nog inte oroa dig för det, att du inte skulle få det du vill ha menar jag.

De hade även läkare där som var inne och kollade mig/bebisen flertalet gånger under förlossningen av olika små anledningar.

Undrar du nåt mer så fråga!

• linhen

En tjej i min mammagrupp fick inget rum utan fick hålla sig i personalens matrum tills det blev dax att krysta...
    I övrigt har jag bara hört positivt!

Själv födde jag på KS och denna gången blir det DS. Var otroligt nöjd med KS och hoppas att det blir lika bra denna gången!

• trollungar

total nöjd!!! kunde inte fått en bättre förlossning
    men det handlar oxå mycket om personkemi mellan patient och personal.
    men det är väldigt fina lokaler och en lugn stämmning där.ialla fall då min andra son föddes där -04.

• De små

linhen: Tror det är stor lägn att en tjej i din mammagrupp fick vara inne på personalens matrum tills det var dax att krysta. Är man där så är man ju utanför avdelningen eftersom deras rum är utanför på andra sidan så att säga. Är förlossningsrummen upptagna så fixar dem ett eftervårdsrum och den mamma som är på det rummet får flytta till patienthotellet så det låter rätt så orimligt att hon inte skulle få ett eftervårdsrum.

Ska själv föda där om några veckor och kan deras rutiner ganska bra då jag varit där på samtal flertalet gånger samt går deras FUB

Endast 44 dagar kvar till BF
  • Lecce

Hej

jag har ingen egen erfarnhet av BB stockholm men känner många som fött där och mitt intryck är att det är toppenställe att föda på men att de sedan kan vara väl snabba med att skicka hem en. Om amning osv inte riktigt kommer igång har de sämre eftervård än t ex DS och KS.

Men som sagt själva förlossningen har jag bara hört bra om, vare sig man vill ha mycket smärtlinding eller ingen alls.

• Mia66

Finns det dusch och bad på varje rum? Det framgår inte av deras hemsida.

• sara76

Jag har för mig att det finns, toalett och dusch iallafall på alla rum. Tror man går till ett separat rum om man vill bada under förlossningen.

• Challen

Det finns dusch och toa på alla rum. Sen har de ett sittbadkar med lustgas i ett separat rum. Ska föda där och det verkar helt super. Har redan varit i kontakt med personal där och de är helt underbara.

Svar på tråden erfarenheter av BB Stockholm?