• Shoegal

Göra rent badkar?

Minns någon ett program som gick på 5an med två bedårande engelska tanter som åkte runt till folks bedrövligt äckliga hem och städade? De brukade hälla typ bakpulver eller ngt på badkar för att få dem rena. Minns någon exakt hur de gjorde, eller en annan huskur för att få rent badkar? Har försökt spraya med Jif Badrum och sedan skölja med det är fortfarande ngn äcklig beläggning kvar. Vill gärna slippa sitta och skura hela badkaret så en käck huskur vore perfekt

• Svar på tråden Göra rent badkar?
  • Liziz

Vet inte hur man blir av med beläggningar helt utan att skura, eller iaf torka lite. Det där med bakpulver känner jag igen, men det löser nog bara upp ordentligt, för att få helt rent måste du nog tyvärr torka med

• Duckan74

Jag brukar använda Jif (den krämiga varianten). Häller ut rätt mycket i karet och borstar bort och sköljer sen. Sliter säkert på ytan men rent blir det!

• Shoegal

Attans. Antingen måste jag alltså springa ut och köpa kräm-Jif eller bakpulver eller så måste jag skura. Jaja, får väl sätta mig och skrubba när jag har tid Tack för tipsen!!

• Tjimtjom

Prova kalkosan. Antingen att du häller över i sprayflaska eller om du tar på svamp o sprider ut det lite o sen väntar i ca 5 minuter innan du gnuggar o sköljer. Brukar annvända nåt annat efteråt för luktens skull

• Shoegal

Kalkosan? Vad är det och var hittar man det?

• littletiger

Svinto brukar jag använda emellanåt och dem flesta fläckar och beläggningar brukar försvinna efter lite gnuggande.

• apelsinmandarin

ANVÄND AVFETTNING som man har till bilen...smutsen rinner av man behöver inte ens gå med en svamp!!!!!

• Jennie Brunflo

Man kan blanda ättika och salt till en gegga, ös på och låt verka. (det ska inte torka fast)
    Ha sedan en fuktig skotbright eller en diskborste och borsta hela badkaret.

Ättika = tar bort kalk = brukar vara det som är beläggning i badkar, på kranar, i tvättställ mm.

• Kyltsi

Jag häller i ajax, och sen fyller jag badkaret med varmt vatten och låter det stå en-två timmar och efter det är det bara att skölja av, funkar för mig. Inga äckliga beläggningar kvar efter det.

• Shoegal

Åh vilka bra tips. Mera! Mera!

Tack alla! Egentligen borde man införskaffa en sån där husmorshandbok

• Jennie Brunflo

Jag har en bok som heter 901 praktiska kärringråd för hushållet.
    Den är kanonbra!
    Det är bara såna här tips i hela boken.

• Tjimtjom

Kalkosan är ett avkalkningsmedel. Finns att köpa på ICA & likn.

Svar på tråden Göra rent badkar?